Het marktaandeel van prijsvechter Aldi is in 2016 verder gedaald, terwijl Albert Heijn en Lidl juist groeien. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker Nielsen maandag heeft bekendgemaakt. Aldi en de winkelformules van Detailresult (Dirk van den Broek en Dekamarkt) verliezen het meeste terrein. Aldi, dat tien jaar geleden in Nederland nog 8,9% marktaandeel had, zakte in 2016 met één winkel meer 0,3 procentpunt naar 7%. Dirk van den Broek en Dekamarkt, twee ketens van Detailresult, leverden beide 0,1 procentpunt in.
Albert Heijn heeft zijn marktaandeel uitgebreid van 35 naar 35,2% en dat van Lidl groeit van 10 naar 10,3%. De Jumbo-supermarkten groeiden door de ombouw van de laatste C1000-winkels naar 18,4% marktaandeel. Dat is 0,1% procentpunt lager dan de opgetelde marktaandelen van de twee formules een jaar eerder. Coop en Deen wisten allebei een procentpunt te groeien in marktaandeel. Dat werd ingeleverd door Sligro's Emté, MCD en Attent, de formule die Spar Holding gaat opheffen.
Klik hier voor een uitvergroting. Bron: FMCG Opleidingen
Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Iedereen welkom bij feestelijke start van Konaxx’ automatische uiensorteerlijn op 12 augustus
- Moeilijkheden in de uienteelt zorgen voor afname areaal
- "40 uienkisten kwijt, wie heeft ze gezien? Beloning van 25 euro per kist"
- Uit de oude doos: Leune, Dirksland, al 60 jaar in de uienhandel
- Open dag bij biologisch akkerbouwbedrijf Veenink
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-22 Jumbo gaat steeds meer langlopende samenwerkingen aan voor AGF
- 2022-07-22 CBL schat schade door boerenblokkades op zeker 30 miljoen euro
- 2022-07-22 Picnic gaat dieper Duitsland en Frankrijk in
- 2022-07-08 Schommeling in omzetgroei supermarkten verwacht voor de komende jaren
- 2022-07-08 Groenteboer voor het eerst in 10 jaar weer in opmars
- 2022-07-08 Lege schappen door de boerenprotesten?
- 2022-07-08 Voedselketen én consument staan centraal op jubileumcongres EFMI
- 2022-07-01 Dirk van de Broek stopt met multiby-promoties
- 2022-07-01 "Van supermarkt naar supermacht"
- 2022-06-24 Fotoreportage Finse supermarkten
- 2022-05-20 Consumenten nog niet aan het koopjesjagen bij supermarkten
- 2022-04-22 Sunions in Frankrijk gelanceerd
- 2022-04-15 "Meer biodiversiteit in de conventionele groenten- en fruitteelt"
- 2022-04-15 "Nee aan landroof, multinationals, supermarktketen, grootgrondbezitters"
- 2022-04-08 Industributie: Hessing Supervers prolongeert titel beste Private Label leverancier
- 2022-04-01 CZAV doet nieuwe ledenuitkering na verkoop Agrimarkt
- 2022-03-18 Volume groenten en fruit verkocht in traditionele supermarkten vlakt af, verkoopkanalen daarbuiten groeien
- 2022-03-11 "Omzet van de totale foodmarkt 2021 stijgt slechts 1,6% naar een totaal van €58,1 miljard"
- 2022-03-11 Er is leven na faillissement Fruithofje ML
- 2022-03-04 Jumbo mikt op grote doelgroep met nationaal product