Toenadering bio en conventioneel
Lange tijd stond de kleur groen garant voor producten van biologisch origine. Dat bood een zeker onderscheidend vermogen, maar creëerde tegelijkertijd ook een zekere afstand tot producten van niet-biologische makelij. Helder afgebakende kaders schepten duidelijkheid. Van dat principe lijkt nu definitief te zijn afgestapt. De productiewijze van conventionele producenten wordt steeds 'biologischer', terwijl de biologische sector juist toenadering zoekt tot het gangbare circuit als het gaat om verpakkingskeuze en positionering binnen het schap. In de biosector heeft de kleur groen plaats gemaakt voor elk denkbare kleur binnen het kleurenspectrum.
'Bioplus' geeft meerwaarde
Maakt dat bio en conventioneel geen eenheidsworst? Enerzijds maakt het dat bioproducten makkelijk voor het oprapen liggen. De barrière valt weg omdat zulke producten bij retailers makkelijker opgaan in het totaalassortiment. Zo zijn bepaalde productgroepen bij Albert Heijn bijvoorbeeld uitsluitend biologisch verkrijgbaar, zoals knoflook, en worden deze tussen conventioneel product uitgestald. Tegelijkertijd bestaat hierdoor de vrees dat bio zijn herkenbare gezicht verliest.

Eerik Schipper van certificeringsinstantie Control Union
Maar ook de biosector staat niet stil. "Om onderscheidend te blijven, kan de biosector de status quo niet verder blijven handhaven", aldus Eerik Schipper van certificeringsinstantie Control Union. "Bio groeit, maar de conventionele sector kijkt over de schouders mee. Het biolabel alleen is niet meer voldoende. Je ziet daarom dat biobedrijven in hun uitingsvormen steeds meer hun sociaal-maatschappelijke karakter benadrukken. Betere werkomstandigheden voor productiemedewerkers, initiatieven om de ecologische voetafdruk te verlagen, allemaal factoren die bio meerwaarde geven. Noem het 'bio plus'."

Back to the basics
Een ander opvallende gewaarwording is de hang naar oorsprong. Binnen de wereld van foodbloggers zijn woorden als paleo, Ayurveda en mindfulness al langere tijd gemeengoed, termen gericht op het herstel van een natuurlijke balans. Dat gedachtegoed komt binnen het aanbod (bewerkte) AGF-producten steeds meer tot uiting. Zo stimuleren telers en handelaren de proactieve gezondheidsvoordelen van producten als kurkuma en gember, een trend die vorige week ook al opviel op de Fruit Logistica in Berlijn. Binnen de bewerkte AGF-producten is 'Free from' bezig aan een opmars en wordt steevast gezocht naar een optimale smaakervaring met zo weinig mogelijk middelen.
Aanstaande maandag volgt een fotoreportage van de Nederlandse AGF'ers op BIOFACH 2017.