De wereldwijde rederij CMA CGM heeft een nieuwe scheepvaartlijn gelanceerd tussen Marokko en Rusland onder de noemer 'AGAX'. Deze scheepvaart lijn maakt het mogelijk om groenten en fruit in acht dagen zonder tussenstop te leveren.
In een verklaring gepubliceerd op de officiƫle website van de scheepvaart groep zegt CMA CGM zegt dat deze dienst werd opgericht in samenwerking met haar dochterondernemingen OPDR en Comanav. De groep merkte op dat het de snelste transittijden op de markt zal bieden door het koppelen van Agadir en Sint-Petersburg.
"De havens van Hamburg en Rotterdam zullen nog steeds als belangrijke tussenstops (havens) fungeren en bieden verschillende overslag en interlokale mogelijkheden", zegt het CMA CGM.
De groep ging verder met het aangeven dat zij naast deze nieuwe service, een positie behoudt in de handel tussen Marokko-Noord-Europa / Rusland met twee andere wekelijkse lijnen: DUNKRUS en CISS.
"Vanaf 16 maart zal de volgende rotatie worden gebruikt in samenwerking met SEAGO: Casablanca - Agadir - St. Petersburg - Hamburg - Rotterdam - Casablanca".
Exportovereenkomsten tussen Marokko en Rusland zijn de afgelopen jaren gestegen. De Vereniging van groenten- en fruit exporteurs zei dat in 2015 de export van groenten en fruit uit Marokko naar Rusland steeg van 14 naar 20 procent.
'Er was een grote vraag naar met name tomaten, komkommer en iets minder voor paprika's. De vraag naar cherrytomaten is ook steeds groter", zegt Saad Silimani, voorzitter van de vereniging.
Bron: CMA CGM
Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen maand
- Open dag proefveld Wiskerke Onions
- Iedereen welkom bij feestelijke start van Konaxx’ automatische uiensorteerlijn op 12 augustus
- Moeilijkheden in de uienteelt zorgen voor afname areaal
- "Nu de groei van de uien vasthouden is cruciaal"
- "40 uienkisten kwijt, wie heeft ze gezien? Beloning van 25 euro per kist"
Weer
Groenten en fruit in 8 dagen zonder tussenstop
Nieuwe scheepvaartlijn CMA CGM Marokko - Rusland
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-08-12 Waarom rijden ze anders vanuit Brabant helemaal naar Grootebroek? Er gaan miljoenen in om"
- 2022-08-12 Havenbedrijf Rotterdam geeft inzicht in wachttijden containerschepen
- 2022-08-12 Toename goederenvervoer op passagiersvluchten
- 2022-08-12 "Reders moeten stoppen met onterechte rekeningen"
- 2022-08-12 Europa neemt kartelvrijstelling rederijen opnieuw onder de loep
- 2022-08-12 Hapag-Lloyd: winst eerste jaarhelft verdrievoudigd tot 9,5 miljard
- 2022-07-22 Maersk wil volgend jaar al toeslag voor nog onzekere CO2-heffing
- 2022-07-22 Zo zet je scheepvaartemissies om in voedsel voor planten
- 2022-07-22 Chauffeurs solidair met boerenprotest
- 2022-07-15 Meer dan de helft van de gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
- 2022-07-15 Start derde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs
- 2022-07-15 Rotterdamse containerterminals profiteren van coronadrukte
- 2022-07-15 "40 uienkisten kwijt, wie heeft ze gezien? Beloning van 25 euro per kist"
- 2022-07-15 Fransen gaan luchtschip bouwen voor vrachtmarkt
- 2022-07-15 "Nu dan toch echt grote doorbraak 'slimme' zeecontainers"
- 2022-07-15 Wet vrachtwagenheffing aangenomen in Eerste Kamer
- 2022-07-15 Nieuwe recordwinsten voor rederijen verwacht, terwijl containerprijzen dalen
- 2022-07-15 Nieuwe staking Duitse zeehavens op komst
- 2022-07-15 Containerstroom Rusland in Rotterdam opgedroogd
- 2022-07-15 Overslag Nederlandse zeehavens herstelt zich in 2021