Abonneren
Vacatures
Weer
Henk van der Meij geeft inkijkje in fruitimport uit tropisch Afrika:
Zakendoen in Afrika deel II: mango's uit Senegal
Als je voor de tweede keer in een maand op weg bent naar Senegal dan weet je weer zeker: Mango importeren doe je er niet even bij. Dat is een echt vak. Door het onverwacht snelle verloop van de Ivoorkust-mangoseizoen is het zaak een vlekkeloze aansluiting te realiseren met Senegal. En, dat weten we inmiddels, dat gaat niet alleen per telefoon of Skype. Onlangs hoorde ik dat een bepaald volk 23 manieren had om 'ja' te zeggen. En 22 daarvan betekenen eigenlijk 'nee'. Dat is zo maar iets dat je in Afrika heel makkelijk gebeurd. Dus, kijken, praten, voelen, ruiken en vooral: belangstelling tonen. Je afspraken op papier zetten (en er dan achter komen dat het toch weer anders gegaan is).
Wat weet de gemiddelde mens van Senegal? Nou niet veel. De meeste mensen kennen wel de hoofdstad Dakar, van de Paris – Dakar rally en veel mensen weten vaag dat het er droog is. Klopt allebei. Senegal behoort nog tot het rijtje van armste landen ter wereld. Het meest westelijke land van Afrika. Sub Sahara, droog, heet én… politiek rustig. Als uitzondering in de regio is Senegal heel stabiel met een jaarlijks groeipercentage van 6%. Het duurt even, maar Senegal gaat er komen. Ik op mijn beurt weet weer dat er ondanks het droge klimaat toch malaria voorkomt. Dus toch maar weer pillen.
Dakar is groot, druk, heet en chaotisch. Veel te veel verkeer voor te weinig wegen. Natuurlijk overal de dieselauto. Diesel is absoluut favoriet in Afrika. Omdat de gemiddelde auto wel een jaar of 20 oud is braakt alles dikke rookwolken uit. Kan niet gezond zijn, maar iedereen loopt er gewoon in. Kinderen en jongeren staan bij afslagen en kruispunten in die vette walmen hun zakdoekjes of nootjes te verkopen. Wat een hekselketel. Toch lijken de meeste mensen optimistisch en is de sfeer nergens bedreigend of vervelend. Standaard outfit van de jongens: een Polyester voetbalshirt. De dames zijn eleganter gekleed in een vrolijke Afrikaans gewaard.
Mango's groeien in Senegal van het zuiden bij de Grens met Gambia tot het noorden. In de zuiden beginnen ze vroeg rond eind mei. In het noorden, richting de grens met Mauritanië beginnen ze wat later, rond midden juni. Verlading gaat allemaal via de haven van Dakar.
Als je een paar dagen onderweg bent in dit land vallen je elke keer weer andere dingen op. Wat is eigenlijk dat vreemde Boabab juice bij het ontbijt? Bomensap? Zouden die plaatsjes achterop de mini busjes goedkoper zijn ? En hoe zit het met de dienstregeling van de bus als de chauffeur zelf de bus moet repareren. Die heeft wel een paar uurtjes vertraging… (let op de benen van de chauffeur onder de bus). Maar al te veel tijd voor te filosofische beschouwingen is er niet. We moeten farms bezoeken, Mangos bekijken en afspraken bezegelen. Show must go on.
Gelukkig hebben we een relatie met een zeer goede teler. Met een mooie regelmatige boomgaard. Hier blijkt het advies en de praktische ondersteuning van een Braziliaanse teeltbegeleider. Waterdruppelaars zorgen voor irrigatie. Terwijl de pomp vanaf 110 meter diepte het water oppompt. Dat ondergrondse bassin zou nooit leeg raken is mij verteld. In de regentijd vult zich dat weer. In deze rotsachtige bodem is de Kent mango die hier geteeld word niet zo gekleurd, maar wel heel lekker. En, dat is fijn, we zijn heel vroeg aan de markt. Dat moet goed komen nu Ivoorkust snel van de markt gaat verdwijnen van de markt en Brazilië maar mondjesmaat aan de markt is.
Zo was ik vrijdag middag getuige van het sluiten van mijn eerste containers met Kent-mango's in Senegal. Uitgezwaaid door mij en 25 Senegalese vrouwen. Voor hun was het mangoseizoen ook weer begonnen. We blijven vanuit het zuiden een paar weken importeren. Daarna gaan we na het noorden. Als dat klaar is zijn we allemaal al weer terug van zomervakantie en hangt de herfstmode al weer in de winkels.
Maar zo ver is het nog niet. Voorlopig ben ik blij dat we stabiele en kwalitatieve hoogstaande mango's hebben. Terwijl ik met een lachend gezicht sta te kijken naar het vertrek van de containers, bedenkt ik bij mezelf. 'Wacht maar even met lachen, het gaat toch altijd weer anders lopen dat dat je vooraf denkt…'
En dat bleek ook. Op de tweede rotonde na vertrek sloeg de motor van mijn tijdelijke taxi af. Zo stond ik met 30+ graden, met mijn lichtblauwe zomerjasje nog aan, een taxi van de rotonde af te duwen. Rondom toeterende en rokende auto's. We kregen de auto niet meer aan de praat. This is Africa. Wat later dan verwacht ben ik weer thuisgekomen. Hars en Hagebauer importeert het hele jaar door mango's.
Voor meer informatie:
Henk van der Meij
Hars & Hagebauer
Handelsweg 35
2988 DB Ridderkerk
Tel: 0180-745100
henk@harshagebauer.nl
www.harshagebauer.nl
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-01 Flexibiliteit voor Belgische telers door wateroverlast
- 2023-12-01 "The BAR is closed": Ondersteuning voor gevolgen van Brexit ten einde
- 2023-12-01 Huisvesting arbeidsmigranten in agrarische sector op middenstip gezet
- 2023-12-01 "Verschillen sectoren houden vertrouwen in evenwicht"
- 2023-11-24 Meer slagkracht voor EU in strijd tegen milieucriminaliteit
- 2023-11-24 Filipijnen: Arrestatie van grote uiensmokkelaar eerste stap in grotere anti-smokkelcampagne
- 2023-11-24 Google's GraphCast kan 'ongekend nauwkeurig' het weer voorspellen
- 2023-11-24 "Behoed voor onwerkbaar beleid, maar alternatieven hard nodig"
- 2023-11-17 Een fractie minder faillissementen in oktober
- 2023-11-17 Politie doet opnieuw onderzoek in woning van Maas van den Heuvel
- 2023-11-17 Wordt waterkwaliteit het nieuwe stikstofdossier in België?
- 2023-11-17 Talkshow met teler tijdens Dag van de agrarische huisvesting
- 2023-11-17 EU zet in op import arbeidsmigrant van buiten EU
- 2023-11-17 Meer transparantie en rechtsbescherming bij snelle ontbinding bedrijven
- 2023-11-10 "We moeten toe naar een watersysteem waar de vervuiler betaalt"
- 2023-11-10 Puntenplan LTO langs politieke meetlat