Bedrijven die schadevergoeding willen naar aanleiding van het truckkartel lopen het risico dat zij door verjaring van hun vordering nergens meer aanspraak op kunnen maken. MKB-Claim roept transportondernemingen daarom op om in actie te komen en verjaring van hun claim in het truckkartel te voorkomen. Het kartel van truckfabrikanten was actief van 1997 tot en met 2011. Alle bedrijven die in die periode vrachtwagens hebben gekocht en niet vóór 19 juli 2017 actie hebben ondernomen, lopen gevaar.
Simon Zuurbier van MKB-Claim: "Een schadeclaim is door verjaring niet onbeperkt houdbaar. Om het te veel betaalde geld terug te krijgen, moeten bedrijven vóór 19 juli 2017 in actie komen." Door het versturen van een zogenaamde stuitingsbrief naar de vrachtwagenfabrikant(en) wordt verjaring voorkomen. MKB-Claim raadt bedrijven aan om in ieder geval een stuitingsbrief aan DAF te sturen, ook als er geen vrachtwagens van DAF zijn gekocht. DAF is namelijk net als de andere deelnemers aan het kartel hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schade veroorzaakt door het kartel. Op die manier kunnen bedrijven voorkomen dat zij voor het geldend maken van hun claim naar het buitenland moeten.
Zuurbier: "Voor de bedrijven die bij ons zijn aangesloten, verzorgen wij uiteraard de stuiting van de verjaring. Onze oproep is daarom gericht aan overige bedrijven. Omdat het zelfs voor een onderneming met maar een paar vrachtwagens al om tienduizenden euro's gaat, is het heel belangrijk om de stuitingsbrief op tijd te versturen."
Stuitingsbrieven voor de verschillende fabrikanten kunnen gratis worden gedownload vanaf de website van MKB-Claim.
Bron: MKB-Claim
Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Iedereen welkom bij feestelijke start van Konaxx’ automatische uiensorteerlijn op 12 augustus
- Moeilijkheden in de uienteelt zorgen voor afname areaal
- "40 uienkisten kwijt, wie heeft ze gezien? Beloning van 25 euro per kist"
- Uit de oude doos: Leune, Dirksland, al 60 jaar in de uienhandel
- Open dag bij biologisch akkerbouwbedrijf Veenink
Top 5 - afgelopen maand
Weer
"Simon Zuurbier, MKB-Claim: "Vóór 19 juli in actie komen"
Verjaring dreigt voor claims truckkartel
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-22 Maersk wil volgend jaar al toeslag voor nog onzekere CO2-heffing
- 2022-07-22 Zo zet je scheepvaartemissies om in voedsel voor planten
- 2022-07-22 Chauffeurs solidair met boerenprotest
- 2022-07-15 Meer dan de helft van de gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
- 2022-07-15 Start derde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs
- 2022-07-15 Rotterdamse containerterminals profiteren van coronadrukte
- 2022-07-15 "40 uienkisten kwijt, wie heeft ze gezien? Beloning van 25 euro per kist"
- 2022-07-15 Fransen gaan luchtschip bouwen voor vrachtmarkt
- 2022-07-15 "Nu dan toch echt grote doorbraak 'slimme' zeecontainers"
- 2022-07-15 Wet vrachtwagenheffing aangenomen in Eerste Kamer
- 2022-07-15 Nieuwe recordwinsten voor rederijen verwacht, terwijl containerprijzen dalen
- 2022-07-15 Nieuwe staking Duitse zeehavens op komst
- 2022-07-15 Containerstroom Rusland in Rotterdam opgedroogd
- 2022-07-15 Overslag Nederlandse zeehavens herstelt zich in 2021
- 2022-07-08 Haven Shanghai heeft zich hersteld van langdurige lockdown
- 2022-07-08 Rijker aanbod Routescanner maakt routeplanner logische opvolger Navigate
- 2022-07-08 Fraport weert vrachtvluchten in het weekend
- 2022-07-08 Duitse containerfusie HHLA en Eurogate voorlopig van de baan
- 2022-07-08 Nieuwe EU-wetgeving maten en gewichten bedrijfsvoertuigen in de maak
- 2022-07-08 Hoge luchtvrachttarieven zorgen voor exportomzet van ruim 60 procent