Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
overzicht Duitse agf-markt

Concurrentie van Duitse kropsla kwam uit België

Sla: Belgische kropsla vormde in week 25 de enige concurrentie van Duitse kropsla. Het Belgische aanbod maakte ongeveer één vierde van het totale aanbod uit. De verkoop verliep over het algemeen relatief soepel. De prijzen bleven in veel gevallen op een stabiel niveau. Bij een uitstekende kwaliteit tendeerden de prijzen soms ook naar boven. IJsbergsla stamde uit Duitsland evenals uit Nederland en raakte men zonder problemen kwijt. Dit kwam hoofdzakelijk door het warme weer en natuurlijk ook de lage prijzen, die met name bij de Duitse partijen hier en daar zelfs nog iets daalden. Van bonte sla uit Duitsland was er een enorm aanbod beschikbaar, maar hiervan werd gelukkig voldoende besteld. Hierbij bleven de prijzen vaak constant. Slechts heel zelden daalden de prijzen. Bij veldsla uit Duitsland waren vraag en aanbod goed met elkaar in evenwicht. Er waren dan ook geen grote prijsveranderingen.



Appelen

Dankzij een constante vraag en een daarbij passend aanbod zat er nauwelijks beweging in de prijzen van appelen van overzee. Overschotten konden over het algemeen voorkomen worden. Het Europese aanbod nam duidelijk af en leed in toenemende mate onder conditionele problemen.

Peren
Zoals gebruikelijk in dit punt van het seizoen domineerden peren uit Zuid-Afrika, Chili en Argentinië de markt: in z'n totaliteit was er een bescheiden vraag die zonder problemen gedekt kon worden hoewel het aanbod licht af was genomen.

Druiven
Italië domineerde de handel, maar de druiven uit Egypte wonnen aan betekenis. Het druivenaanbod werd aangevuld met partijen uit Brazilië, India en Chili en ook de eerste Spaanse druiven kwamen op de markt. In z'n totaliteit was het aanbod groot genoeg om aan de continue vraag te voldoen.

Aardbeien

Duitse partijen domineerden de handel. Over het algemeen was er een goede vraag naar aardbeien. Het aanbod viel daarentegen echter beperkt uit waardoor de prijzen verder stegen.

Abrikozen
Abrikozen uit Turkije werden graag gekocht waardoor er minder Zuid-Europese abrikozen gekocht werden en er hiervan overschotten ontstonden. Om de afzet te vergroten, moesten de handelaren hun prijzen verlagen.

Kersen
Terwijl Spaanse en Italiaanse partijen aan betekenis verloren, groeide het aanbod aan Turkse en Duitse kersen aanzienlijk. Over het algemeen was het aanbod te groot, waardoor ondanks een relatief goede vraag de prijzen steeds weer verlaagd moesten worden.

Perziken en nectarines
Men raakte niet goed van voorraden af aangezien de toestroom te omvangrijk was en deze de vraag overtrof. Hierdoor tendeerden de prijzen vaak naar beneden, hoofdzakelijk bij perziken en nectarines die conditionele problemen vertoonden.

Kiwi's
Kiwi's uit Nieuw-Zeeland domineerden de markt. Het aanbod aan Chileense kiwi's nam echter toe. Europese kiwi's speelden slechts nog een ondergeschikte rol. In z'n totaliteit waren vraag en aanbod met elkaar in evenwicht.

Citroenen
Het aanbod was voldoende om aan de continue vraag te voldoen. Als gevolg hiervan bleven de prijzen vaak constant.

Bananen
Het aanbod werd goed aangepast aan de vraag, waardoor de prijzen niet wezenlijk veranderden.

Bloemkool
De zomerse temperaturen vertraagden de verkoop enorm. De handelaren reageerden hierop door het assortiment in te krimpen. Op sommige plaatsen zorgden prijsverlagingen op ongunstige verkoopdagen voor een betere verkoop.

Komkommer
Er waren voornamelijk Duitse komkommers op de markt. Dit aanbod werd gecompleteerd met Belgische en Nederlandse partijen. De vraag was niet enorm goed, maar was meestal wel toereikend.

Tomaten
Het tomatenaanbod was groot en ondanks een goede vraag raakte men lang niet alles kwijt. De prijzen hadden eigenlijk moeten dalen, maar ze bleven minstens op een ongewijzigd niveau en stegen in veel gevallen zelfs.

Paprika
Er waren nog steeds voornamelijk Nederlandse paprika's op de markt. Het aanbod werd aangevuld met partijen uit België en Turkije. In Hamburg en München doken bovendien Marokkaanse partijen op. Paprika's uit Duitsland waren slechts in zeer beperkte mate op de markt verkrijgbaar.

Asperges
De beschikbaarheid van Duitse partijen is in de afgelopen dagen aanzienlijk afgenomen. Dat vergrootte de kansen voor de concurrenten uit Nederland en Polen. De vraag naar asperges daalde echter aanzienlijk zo tegen het einde van het Duitse aspergeseizoen.

Uien
Uien kwamen voornamelijk uit Spanje en Nieuw-Zeeland. Over het algemeen veranderden de prijzen nauwelijks. Alleen hier en daar moesten de handelaren als gevolg van een te lage vraag hun prijzen naar beneden corrigeren.
Publicatiedatum: