Twee jaar geleden lanceerde Linde Material Handling een slim ondersteuningssysteem voor heftrucks; de Linde Safety Pilot. Er is nu een vergelijkbare tool beschikbaar voor stapelaars. Het Linde Load Management systeem toont alle belangrijke ladingsgegevens aan de bestuurder door middel van een display, en grijpt in als de bestuurder fouten maakt die de veiligheid in gevaar brengen. Op die manier worden ongevallen die leiden tot letsel en beschadiging van goederen vermeden en wordt de interne materiaalstroom veiliger en efficiƫnter.
De masten van de Linde L14 tot L20, met een laadvermogen tussen de 1,4 en de 2,0 ton, kunnen goederen tot hoogtes boven de vijf meter tillen. Als een bestuurder het laadvermogen verkeerd inschat, kan dit al snel een veiligheidsrisico vormen voor hem en anderen in het magazijn. Magazijnmedewerkers moeten met behulp van schema's uitrekenen hoe hoog goederen geheven mogen worden. Dit is lastig wanneer het om grote en lange ladingen gaat. Bij geen of een verkeerde berekening, kan in het ergste geval de heftruck kantelen. Hetzelfde gevaar bestaat als bestuurders fouten maken tijdens het op-/afladen of tijdens het manoeuvreren, zoals wanneer een bestuurder gaat rijden terwijl de lading omhoog geheven is, of de disselboom in een te scherpe hoek wordt geplaatst.
Het Linde Load Management systeem biedt ondersteuning aan de bestuurder. Een groot gekleurd display toont de relevante informatie over het laadvermogen. Aan de ene kant het daadwerkelijke gewicht dat op de lepels ligt, aan de andere kant de huidige en maximaal toegestane hefhoogte. Daarnaast waarschuwt het systeem de bestuurder zodra de mast bijna het maximale laadvermogen heeft bereikt. In dat geval verschijnt er een geel waarschuwingssymbool op het display terwijl er een alarm afgaat. Als de bestuurder toch de lading blijft heffen, schakelt het systeem de heffunctie uit om een situatie waarin de veiligheid in het geding komt te voorkomen. Er verschijnt eveneens een waarschuwing op het display, die aangeeft dat de maximale laadcapaciteit overschreden is. Nu kan de bestuurder de mast niet verder heffen. Hij kan hem alleen laten zakken. Om echter situaties uit te sluiten waarin de mast bijvoorbeeld klem raakt met de lading in het rek meters boven de grond, kan het slotsysteem worden gedeactiveerd. Om dit te doen moet de bestuurder de waarschuwing expliciet bevestigen. Daarnaast verschijnt er een rood symbool op het display en wordt er herhaaldelijk een geluidssignaal afgespeeld om hem eraan te herinneren dat de maximale laadcapaciteit is overschreden.
Maar dat is niet alles. De exacte informatie over het laadgewicht en de heffingshoogte vormt niet alleen de basis voor een voortdurende berekening van het restdraagvermogen, maar dient ook om de versnelling en snelheid aan te passen, afhankelijk van de draaihoek, het laadgewicht en de heffingshoogte. Hierdoor kan de bestuurder de disselboom niet te veel draaien op hoge snelheid. Of te snel optrekken met een geheven lading, waardoor wordt voorkomen dat de heftruck onstabiel kan worden.
De Linde stapelaars L14 tot L20 zijn erg in trek als multi-inzetbare voertuigen voor magazijnen en platformapplicaties en behoren tot de meest populaire magazijntechnologie in het assortiment van Linde. De compacte afmetingen van het chassis, de lange, diepe en de aan het midden bevestigde disselboom met ergonomisch ontworpen besturingsonderdelen, de krachtige hefmotor en de hoge restlaadcapaciteit van de voertuigen kenmerken deze serie.
Voor meer informatie:
MotracLinde
Rondebeltweg 51
1329 BP Almere
T: +31 (0)88-7377800
F: +31 (0)88-7377801
www.motraclinde.nl
Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Iedereen welkom bij feestelijke start van Konaxx’ automatische uiensorteerlijn op 12 augustus
- Moeilijkheden in de uienteelt zorgen voor afname areaal
- "40 uienkisten kwijt, wie heeft ze gezien? Beloning van 25 euro per kist"
- Uit de oude doos: Leune, Dirksland, al 60 jaar in de uienhandel
- Open dag bij biologisch akkerbouwbedrijf Veenink
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-22 Maersk wil volgend jaar al toeslag voor nog onzekere CO2-heffing
- 2022-07-22 Zo zet je scheepvaartemissies om in voedsel voor planten
- 2022-07-22 Chauffeurs solidair met boerenprotest
- 2022-07-15 Meer dan de helft van de gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
- 2022-07-15 Start derde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs
- 2022-07-15 Rotterdamse containerterminals profiteren van coronadrukte
- 2022-07-15 "40 uienkisten kwijt, wie heeft ze gezien? Beloning van 25 euro per kist"
- 2022-07-15 Fransen gaan luchtschip bouwen voor vrachtmarkt
- 2022-07-15 "Nu dan toch echt grote doorbraak 'slimme' zeecontainers"
- 2022-07-15 Wet vrachtwagenheffing aangenomen in Eerste Kamer
- 2022-07-15 Nieuwe recordwinsten voor rederijen verwacht, terwijl containerprijzen dalen
- 2022-07-15 Nieuwe staking Duitse zeehavens op komst
- 2022-07-15 Containerstroom Rusland in Rotterdam opgedroogd
- 2022-07-15 Overslag Nederlandse zeehavens herstelt zich in 2021
- 2022-07-08 Haven Shanghai heeft zich hersteld van langdurige lockdown
- 2022-07-08 Rijker aanbod Routescanner maakt routeplanner logische opvolger Navigate
- 2022-07-08 Fraport weert vrachtvluchten in het weekend
- 2022-07-08 Duitse containerfusie HHLA en Eurogate voorlopig van de baan
- 2022-07-08 Nieuwe EU-wetgeving maten en gewichten bedrijfsvoertuigen in de maak
- 2022-07-08 Hoge luchtvrachttarieven zorgen voor exportomzet van ruim 60 procent