Europese Commissie keurt 52 nieuwe marketingprogramma's goed
Tijdens de aankondiging van dit besluit zei de EC dat deze programma's de EU-agrovoedingssector in staat zullen stellen om de kwaliteit van haar producten te promoten, met het doel nieuwe markten te betreden en bestaande marktaandelen te vergroten. Het beleid heeft een aantal prioriteiten zoals het promoten van de kwaliteit van Europese voedingsmiddelen, specifieke marktsectoren en specifieke landen en regio's.
De campagnes zijn grotendeels gericht op het stimuleren van de export van Europese voedingsmiddelen naar internationale markten. Van de 52 goedgekeurde programma's zijn er 32 bestemd voor niet-EU-landen. Verder zijn er 10 specifiek gericht op EU-kwaliteitsregelingen, waaronder aanduidingen zoals beschermde oorsprongsbenamingen (BOB's) of beschermde geografische aanduidingen (BGA's), alsmede biologische certificeringen.
De programma's zijn ingediend door organisaties die werken op lidstaten-niveau. Vervolgens werden ze geƫvalueerd en beoordeeld door het Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (CHAFEA) van de EU.
Naast deze zogenaamde eenvoudige programma's is de Commissie bezig met de evaluatie van nog eens 10 programma's, voorgesteld door organisaties die op EU- of multinationaal niveau werken met als doel de Europese levensmiddelensector te promoten in een groot aantal verschillende landen en regio's. De goedkeuring voor deze programma's, waarvoor ook nog subsidies beschikbaar zijn, wordt later in het jaar verwacht.
De wereldwijde export EU stijgt
Volgens nieuwe gegevens van de Amerikaanse brancheorganisatie FoodDrinkEurope steeg de export van EU-voedingsproducten naar de diverse wereldwijde markten in 2016 voor het zevende achtereenvolgende jaar. De export bedroeg in deze periode 4% meer dan het jaar daarvoor. De EU is een netto-exporteur van voedsel en dranken met een positieve handelsbalans. De export van voedingsmiddelen bedroeg in 2016 in totaal 71,9 miljard euro.
"De belangrijkste groeimarkten voor EU-export zijn China, de Verenigde Staten, Australiƫ, Noorwegen, Canada en Korea," aldus FoodDrinkEurope. "De NAFTA-landen Canada, Mexico en de VS zullen in 2019 verreweg de grootste handelspartner van de EU blijven, gevolgd door de regio China, EFTA, ASEAN, de ACS-landen en de Zuidelijke Gemeenschappelijke Markt."
Hoewel de exportwaarde is toegenomen, constateerde de brancheorganisatie dat het aandeel van Europa in de wereldwijde export de laatste jaren onder druk is komen te staan. "Hoewel het aandeel van de EU in de wereldwijde export in het afgelopen decennium is afgenomen, is het de afgelopen jaren rond de 17 gestabiliseerd."
Bron: Food Navigator