Eind 2017 is 60 procent van de Nederlandse aardappelen, groenten en fruit (AGF) bij Jumbo Milieukeur gecertificeerd. Vorig jaar maakte Jumbo afspraken met Greenpeace over de verduurzaming van het aanbod AGF in het schap volgens de richtlijnen van Milieukeur.
Jumbo rekent erop dat het aandeel Nederlandse AGF-producten in het schap verduurzaamt met behulp van Milieukeurcerticifering. Voor het einde van het jaar zal dit zijn gestegen tot 60 procent. Het streven is om dit aandeel vóór eind 2019 te laten uitgroeien tot 100 procent. Producten met het milieukeurmerk zijn geteeld onder milieuvriendelijkere omstandigheden, waarbij bijvoorbeeld veel minder kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt.
Gezamenlijk stappen zetten
"Als familiebedrijf staan we middenin de samenleving. We zijn zuinig op de wereld om ons heen en we stimuleren klanten om gezondere en duurzamere keuzes te maken. We zijn trots dat we voorloper zijn met het aanbieden van duurzamere AGF producten", aldus Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten. "Als het aan Jumbo ligt, bouwen we dit nóg verder uit. We doen dit in nauwe samenspraak met boeren, telers en andere leveranciers, en vanzelfsprekend ook met organisaties zoals Greenpeace en Stichting Milieukeur, én met onze klanten. Samen bewerkstelligen we de volledige omslag naar een duurzamer assortiment."
Greenpeace staat achter Jumbo
"Het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de productie van ons voedsel is al jaren te hoog. Dit draagt naast het gebruik van kunstmest bijvoorbeeld bij aan de massale bijensterfte. Intensieve land- en tuinbouw trekt een zware wissel op de natuur en het milieu. Het is daarom belangrijk dat Jumbo het voortouw neemt en verdergaande stappen zet in verduurzaming van het AGF-schap", zegt Herman van Bekkem, Campagneleider Landbouw bij Greenpeace. "Greenpeace spant zich ervoor in dat ook de rest van het peloton aansluit bij de koplopers. Supermarkten moeten boeren steunen in de weg naar duurzame landbouw."
Onderweg naar 100 procent
"We zijn er trots op dat dat we eind dit jaar al 60 procent van ons Nederlands AGF hebben gecertifieerd", aldus Ed van de Weerd. "Omdat nog niet alle telers van Jumbo gecertificeerd zijn, is het Milieukeurlogo nog niet terug te zien op de Nederlandse AGF-producten in onze winkels. In de toekomst zal op ons complete Nederlandse AGF-assortiment het logo wel zichtbaar zijn. Ook met ons Biologisch assortiment zijn we hard aan het groeien."
Voor meer informatie:
www.milieukeur.nl
Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Iedereen welkom bij feestelijke start van Konaxx’ automatische uiensorteerlijn op 12 augustus
- Moeilijkheden in de uienteelt zorgen voor afname areaal
- "40 uienkisten kwijt, wie heeft ze gezien? Beloning van 25 euro per kist"
- Uit de oude doos: Leune, Dirksland, al 60 jaar in de uienhandel
- Open dag bij biologisch akkerbouwbedrijf Veenink
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-22 Jumbo gaat steeds meer langlopende samenwerkingen aan voor AGF
- 2022-07-22 CBL schat schade door boerenblokkades op zeker 30 miljoen euro
- 2022-07-22 Picnic gaat dieper Duitsland en Frankrijk in
- 2022-07-08 Schommeling in omzetgroei supermarkten verwacht voor de komende jaren
- 2022-07-08 Groenteboer voor het eerst in 10 jaar weer in opmars
- 2022-07-08 Lege schappen door de boerenprotesten?
- 2022-07-08 Voedselketen én consument staan centraal op jubileumcongres EFMI
- 2022-07-01 Dirk van de Broek stopt met multiby-promoties
- 2022-07-01 "Van supermarkt naar supermacht"
- 2022-06-24 Fotoreportage Finse supermarkten
- 2022-05-20 Consumenten nog niet aan het koopjesjagen bij supermarkten
- 2022-04-22 Sunions in Frankrijk gelanceerd
- 2022-04-15 "Meer biodiversiteit in de conventionele groenten- en fruitteelt"
- 2022-04-15 "Nee aan landroof, multinationals, supermarktketen, grootgrondbezitters"
- 2022-04-08 Industributie: Hessing Supervers prolongeert titel beste Private Label leverancier
- 2022-04-01 CZAV doet nieuwe ledenuitkering na verkoop Agrimarkt
- 2022-03-18 Volume groenten en fruit verkocht in traditionele supermarkten vlakt af, verkoopkanalen daarbuiten groeien
- 2022-03-11 "Omzet van de totale foodmarkt 2021 stijgt slechts 1,6% naar een totaal van €58,1 miljard"
- 2022-03-11 Er is leven na faillissement Fruithofje ML
- 2022-03-04 Jumbo mikt op grote doelgroep met nationaal product