Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kredietkaartfraude explodeert in 2009

Het aantal betaalkaarten dat vorig jaar werd geblokkeerd wegens fraude is bijna verviervoudigd tot ruim 230.000. Vooral ‘skimming' en ‘hacking' zijn in opmars. De Belgen laten ieder jaar meer betaalkaarten blokkeren. Vorig jaar waren dat er ruim 1,1 miljoen, ofwel 25 procent meer dan in 2008, zo blijkt via Card Stop, de centrale dienst die voor de blokkering instaat. 

‘Op zich is dat niet zo verwonderlijk', zegt Jean-Michel Dasnoy, woordvoerder van Atos Worldline. ‘Er zijn elk jaar ook meer betaalkaarten in omloop.' In de meeste gevallen greep Card Stop in omdat de eigenaar zijn kaarten niet meer kon terugvinden (607.000 kaarten) of omdat een dief met de betaalkaarten aan de haal ging (178.000 kaarten).

Wél verontrustend is de explosie van het aantal blokkeringen door kredietkaartfraude, dat in 2009 bijna verviervoudigd, van 62.000 naar ruim 230.000 kaarten. In veruit de meeste gevallen gaat het om preventieve blokkeringen wegens fraudegevaar. Meestal gaat het om fraude na grootschalige gevallen van ‘skimming', het kopiëren van de magneetstrip van een betaalkaart, of ‘hacking', waarin fraudeurs via internet klantenbestanden van bedrijven kraken. 

De fraudeurs hebben meestal enkel de kaartnummers gekopieerd, niet de geheime codes. Ze konden daarmee geen geld afhalen, maar enkel aankopen doen in minder beveiligde landen zoals de VS.

Toch blijft de schade in België erg relatief. ‘Met slechts 1 tot 2 procent van de kaarten is er ook echt fraude gepleegd. In veel andere landen is dat een veelvoud', benadrukt Dasnoy. Bij fraude krijgt de cliënt ook altijd alles terugbetaald door zijn bank. 


Publicatiedatum: