Syntens Workshops Gezonde Smaak
De aftrap was voor de bekende ‘groene’ smaakmaker Rob Baan van Koppert-Cress uit Monster. Hij spoorde in zijn voordracht de agrarische keten aan tot creativiteit: ‘het ontbreekt de sector aan fantasie, we denken in dozen, in logistiek, in tomaten terwijl wij in gezondheidsfactor moeten denken. We leveren essentiële produkten voor de mens, niet in de laatste plaats in de strijd tegen kanker.’
Rob Baan schut de toehoorders wakker: Europa loopt een jaar of 20 achter bij bijvoorbeeld Japan: Je moet de consument niet beschermen met voorlichting, nee je moet actief naar buiten met informatie over hoe gezond produkten zijn (dit illustreert hij met een filmpje van de Japanse tv). Waarom was er zoveel campagne rondom de prik ten tijde van de Mexicaanse griep? Heeft iemand een hoogleraar horen zeggen dat we vooral extra fruit en groente moeten nuttigen en eens een keer op tijd naar bed moeten gaan en een glaasje minder moeten drinken? De attitude in Europa is verkeerd, laat gezondheid geen straf zijn maar een beloning’, aldus Baan.
Dr. Janneke de Jonge van WUR ( assistent Professor Marktkunde en Consumentengedrag) benadrukte de ernst van de situatie van (niet) gezond eten: ‘er gaan momenteel meer mensen dood aan teveel eten dan aan ondervoeding. We eten bovendien te weinig vis en fruit: Betere voeding lijkt zelfs meer effect te hebben dan een aanpak puur gericht op overgewicht. Natuurlijk, gezond eten is eigenlijk tegen onze natuur in: we houden van nature, net als dieren van vet, zout en zoet. Gezond en lekker kun je niet tegen elkaar wegstrepen, het smaakmotief wint altijd’, zegt Janneke de Jonge.
Het doel van deze middag was voor Syntens om vooral voor MKB-ondernemer ‘eyeopener’ te zijn voor de actuele thema’s die spelen en partijen samen te brengen om kennis te delen. Innovatieadviseur Simone Vermeulen van Syntens: dat is goed gelukt, mensen zitten vol van deze materie en er zijn in de deelsessies en tijdens de zeer geslaagde proeverij goede discussies opgang gekomen’.