Duurzaamheidslogo onhaalbaar

Eén alomvattend duurzaamheidslogo op de verpakking van levensmiddelen is onhaalbaar. Dat is de uitkomst van het eerste overleg van het Platform Verduurzaming Voedsel waarin onder meer het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zitting hebben. Volgens het Platform zijn er simpelweg de veel criteria waarop duurzaamheid wordt beoordeeld. De Nederlandse overheid hanteert er 25. 

Makkelijker

Landbouwminister Gerda Verburg opperde vorig jaar het idee voor één duurzaamheidslogo om het consumenten makkelijker te maken in de supermarkt bewuste keuzes te maken. Op die manier wil de bewindsvrouw de omzet van duurzaam voedsel met 10 tot 15 procent verhogen. 

Duurzaamheidsinformatiesysteem

Het Platform Verduurzaming Voedsel denkt in de richting van een duurzaamheidsinformatiesysteem. Dat geeft aan hoe een product scoort op aspecten als dierenwelzijn, milieu en koolstofdioxideuitstoot. Consumenten kunnen aan de hand van de uitslag hun keuze bepalen.

Mobiele telefoon

Hoe zo'n systeem er in de praktijk uit gaat zien, is nog niet bekend. Het ministerie van LBV denkt onder meer aan een mobiele telefoon die als scanner zou kunnen worden gebruikt. Het Platform denkt eind dit jaar een uitgewerkt plan te kunnen presenteren. 

bron: www.biofoodonline.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven