Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biologische sector vreest verduurzamingen en 'tussensegmenten'

Jarenlang heeft er een gat bestaan tussen gangbaar en en biologisch. De industrie is echter meer en meer bezig haar toeleveranciers te sorteren op basis van duurzame werkwijzen. De consument heeft daardoor nu een uitgebreide keuze als het gaat om meer of minder milieu- en diervriendelijke voeding. Dat brengt de echte biologische producten in de verdrukking. Veel consumenten vinden een beetje eko, de zogenoemde 'tussensegmenten', al goed genoeg. Deze producten zijn bovendien goedkoper dan 'echt biologisch'. Wordt de biologische sector hierdoor weer in de marge gedrukt waar deze ooit begon of moeten we zelfs vrezen voor zijn voortbestaan?

Martin Wiersema, voorzitter van de vakgroep biologische landbouw van boerenkoepel LTO, liet vorige maand op de Biovak-beurs in Zwolle weten er niet gerust op te zijn. 'De kans bestaat dat de opkomst van het duurzame tussensegment de biologische producten verdringt, maar er is ook een kans dat die middengroep van lichtgroene gebruikers door het groeiende aanbod weer een stap verder gaat en uiteindelijk toch bij biologisch uitkomt'', aldus Wiersema.

5% de grens

Volgens Paul Ingenbleek, onderzoeker bij het LEI, zijn de groeimogelijkheden voor biologisch beperkt tot een marktaandeel van 5%. 'Biologisch' zou ook niet meer moeten willen, omdat ze dan in het vaarwater van de grote bedrijven komt. Wel zouden biologische bedrijven open moeten staan voor het idee om hun producten te verkopen aan bedrijven die willen verduurzamen. Het succes van de biologische sector is ook af te meten aan de aandacht voor duurzaamheid die gangbare bedrijven zijn gaan geven, meent Ingenbleek.

Bron: Food Holland
Publicatiedatum: