Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
winstdaling 12,3% in 2009

Supermarkten bloeien weer op

De supermarkten in Nederland zagen in 2009 de winst met 12,3% dalen, bij een omzetgroei van 5,1%, en verwachten voor 2010 een winstherstel, meldt onderzoeks- en adviesbureau Deloitte Touche Tohmatsu ltd dinsdag.

De omzetgroei was mede te danken aan het feit dat 2009 een 53ste verkoopweek kende. De supermarkten hadden vorig jaar te maken met sterke prijsconcurrentie, lagere marges en stijging van personele kosten, meldt het bureau in haar jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijking Levensmiddelenhandel.

Voor 2010 verwachten de supermarktondernemers gemiddeld een winststijging van 16,8%. Daarmee zou het rendement bijna terug zijn op het niveau van 2008, zeggen de Deloitte-onderzoekers. Ze noemen het daarbij "opvallend" dat de ondernemers vrijwel geen omzetgroei en een lichte daling van de marges verwachten.

Deze verwachtingen gaan niet goed samen, merkt het bureau op. "Ook gezien de huidige tussentijdse resultaten van de ondernemingen rechtvaardigt dit niet de verwachte winststijging", stelt Paul op Heij van de branchegroep Retail van Deloitte.

Bij de grote supermarktketens verwachten alle ondernemers dat hun winkel over vijf jaar nog bestaat, bij de kleine supermarkten heeft 82,4% van de ondernemers deze verwachting. Verder verwacht 14,3% van de ondernemers dat hun winkel naar een andere locatie zal verhuizen.

Deloitte verwacht dat de schaalvergroting zich zal voortzetten en dat het aantal winkels zal afnemen. Volgens de onderzoekers is de investeringsbereidheid van de supermarktuitbaters hoog en willen ze hun assortiment met name uitbreiden op het gebied van biologische, verse en kant-en-klaar producten.

   

Publicatiedatum: