Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bertus Buizer van Buizer advies:

"Groei aandeel biologisch is belangrijkste ontwikkeling"

Welke ontwikkelingen zijn er gaande in de teelt en afzet van biologische uien? We vragen het Bertus Buizer. Hij werkt als zelfstandig teeltadviseur vanuit zijn eigen adviesbedrijf Buizer Advies en is een van de trekkers van Organicseeds.nl, de organisatie die als een van haar doelstellingen heeft om de internationale vraag naar biologisch uitgangsmateriaal in kaart te brengen.

Welke ontwikkelingen zie jij in de biologische teelt?

“De belangrijkste ontwikkeling die gaande is, is de groei van het aandeel biologisch. Over de volle breedte stijgt het areaal biologisch jaarlijks met 7,4%. De consumptie van biologisch neemt zelfs met 13% toe. Dat zijn Europese cijfers. Nederland loopt daar nog wat in achterop, maar volgt op gepaste afstand."

Opvallend, gezien de recessie. Toch?

"Dat zou je inderdaad denken. Biologische producten zijn duurder dan gangbare producten. Maar de praktijk wijst uit dat steeds meer consumenten bereid zijn te betalen voor biologisch. Als men de (meer-)waarde ervan inziet, mag het ook wat kosten. In Frankrijk bijvoorbeeld neemt de consumptie zelfs met 20% toe. Het aanbod loopt al een paar jaar achter bij de vraag. Frankrijk importeert daarom ook uit Duitsland en Italië."

Zet die groei nog door?

“Daar ben ik van overtuigd. Mensen zijn over het algemeen bewuster gaan kopen wat gezondheid betreft. Tot op heden is nog niet wetenschappelijk bewezen dat biologische producten gezonder zijn dan gangbare producten. Steeds meer onderzoeken wijzen wel die richting op. Zo heeft Amerikaans onderzoek onlangs
aangetoond dat biologische aardbeien ruim 8% meer droge stof bevatten dan gangbare aardbeien. Dat komt ondermeer door een gezondere bodem. De biologische aardbei bevat dus meer weefsel. En dat wil ook zeggen: meer vitaminen en andere antioxidanten."

Wat voor consequenties heeft die groei voor zaadbedrijven?

“Voor zaadbedrijven wordt het steeds interessanter om biologisch zaad te produceren. Immers, hoe groter de vraag naar biologische producten, hoe meer zaaizaadproductie er kan plaatsvinden en hoe lager de kostprijs wordt. Daar komt nog bij dat de wereldbevolking de komende decennia stijgt van 6 miljard naar 9 miljard. Dat zijn allemaal mensen die moeten eten. Daar ligt dus sowieso al een uitdaging. Een belangrijke hindernis vormt nog wel de ongelijke regelgeving in Europa voor het gebruik van biologisch uitgangsmateriaal. In veel Europese landen mogen biologische telers nog volop (het goedkopere) onbehandelde gangbare uitgangsmateriaal gebruiken. Dat kunnen we als exportland natuurlijk niet gebruiken. Maar het maakt onze producten ook duurder. Vanuit Organicseeds.nl is de minister daarom op het Veredelingsplein van de BioVak 2010 in Zwolle gevraagd om op Europees niveau te blijven ijveren voor een eenduidige regelgeving."

Hoe kunnen zaadbedrijven inspelen op de groeiende biologische markt?

“Door het voortouw te nemen in het profileren van het ‘product’ biologisch in het algemeen en – in dit geval - de biologisch ui in het bijzonder. Als je ziet hoe onze groenten in de supermarkten worden gepositioneerd, dan is er nogal wat werk
aan de winkel. Er wordt in veel supermarkten te weinig met bestaande labels gewerkt, er is onvoldoende communicatie. Het is enkel en alleen het product dat het moet doen. De consument moet het zelf maar uitzoeken. Zaadbedrijven kunnen het initiatief nemen om samen met branchegroepen het product uien aantrekkelijk te positioneren. De supermarkten kunnen dan in hun schappen duidelijk maken waarom
de biologische of duurzaam geteelde ui zo goed is."

Dat kunnen zaadbedrijven niet alleen.

"Nee, dat klopt. Ook telers zouden af en toe best wat meer met de markt bezig mogen zijn. Ook zij mogen het contact zoeken met de consument. Werk aan je imago. Dat is al belangrijk. Dat wordt met de opkomst van biologisch steeds belangrijker."

Kun je een belangrijk aandachtspunt voor biologische uientelers noemen?

"Vanwege de veelal grotere diversiteit aan gewassen op biologische landbouwbedrijven is het bewaarregime niet altijd optimaal voor uien. Dat is jammer, want daarmee doe je de ui uiteindelijk tekort en kan de markt niet optimaal worden
bediend. Een gezamenlijke investering met een of meer andere biologische uientelers
in een gezamenlijke geconditioneerde bewaring van uien zou misschien een optie kunnen zijn. Met een goede rassenkeuze en een optimale bewaring kan de kwaliteit van het geoogst product langer behouden blijven."

Bron: Uienmagazine, De Groot & Slot
Publicatiedatum: