Het is niet dat de consument niet aan de sjalot wil. De sjalot wint het op veel terreinen van zijn grote broer, de ui. Een sjalot is gemakkelijker te verwerken, ziet er op het bord beter uit en smaakt zelfs zoeter dan een ui. Dat stelt Arjen Smit, die zich met zijn bedrijf als enige in ons land exclusief op de sjalot concentreert. Nee, aan de consument ligt het niet. Die wil wel. "Let er maar eens op", vertelt hij. "In kranten en bladen kom je steeds meer recepten tegen met sjalotten. Probleem is echter dat de sjalot niet overtuigend genoeg aanwezig is in de schappen van de supermarkt. Soms is de sjalot niet aantrekkelijk, het ontbreekt nog te veel aan een mooie verpakking en een goede plek in het schap. Het product is geen eyecatcher en valt nog niet genoeg op."
Beschikbaarheid
Onderliggend aan de vermarkting, zo weet ook Arjen Smit, ligt een teelttechnisch verhaal: de sjalot heeft al grote stappen gezet in beschikbaarheid, maar moet er nog meer zetten: "Sjalotten hebben in elke fase van hun ‘leven’ meer aandacht nodig dan een ui. Het is een aandachtsartikel. Nog te veel kwaliteitsgebreken zijn te wijten aan menselijk falen. Iedere stap in de keten, van veredeling tot afzet, moet goed, nee perfect worden gemanaged. En daar kunnen we nog stappen zetten."Om die slag te maken, heeft Arjen Smit een aantal initiatieven geïnitieerd: "De sjalot is geen product om in te pionieren. Ik wil alleen met geselecteerde telers werken en wil kennis en ervaringen bundelen en met hen delen." Daarnaast hebben we via een teeltadviseur de contacten met de contracttelers aangehaald, omdat we constateerden dat de eigen telers betere resultaten haalden dan contracttelers. Want nogmaals: de sjalot is een van de mooiste producten om te telen, maar ook een van de moeilijkste."
Bron: Uien Magazine, De Groot & Slot