Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gemiddeld rendement agrofoodketen blijft op peil

De agrofoodsector is wederom efficiƫnter geworden. De Nederlandse agrofoodketens zijn er het vorige decennium in geslaagd hun gemiddeld rendement op eigen vermogen op peil te houden, en gelijktijdig de consument steeds meer van betaalbaar voedsel te voorzien.

Dit blijkt uit een onderzoek dat het LEI heeft verricht in opdracht van de Rabobank. Het gemiddelde rendement op eigen vermogen in de onderzochte agrofoodketens (zuivel, varkensvlees, groenten en fruit) vertoont per saldo een vrij stabiel beeld over de periode 2000 tot 2009. In de dierlijke agrofoodketens namen de gemiddelde rendementen op het eigen vermogen iets toe, terwijl deze in de plantaardige agrofoodketens iets terugliepen. Vooral op de primaire groentebedrijven nam het gemiddelde rendement op eigen vermogen af. Bij de retail gebeurde dit ook, maar daar bleef het wel iets hoger dan het gemiddelde rendement op eigen vermogen van de verwerkende schakels, de verwerking en groothandel van groente uitgezonderd.
 
De primaire sector wordt gekenmerkt door een laag rendement op eigen vermogen. De verschillen in rendement tussen de bedrijven zijn overigens groot. Indien agrofoodketens er in slagen gelijktijdig kwaliteitskenmerken als smaak, gezondheid en dierenwelzijn te verbeteren zullen consumenten en afnemers dit eerder als extra toegevoegde waarde beoordelen. Dan zal het aspect prijs minder zwaar wegen. Alleen door het daadwerkelijk toevoegen van meerwaarde zullen consumenten een groter deel van hun besteedbaar inkomen aan voeding besteden, en kunnen marges en rendementen in de keten, inclusief de primaire sector, substantieel verbeteren.

Bron: LEI
Publicatiedatum: