Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"Ook hier werken we aan een gesloten keten"
Jan Doldersum voelt zich als een vis in het water in Azië
Tholen - Ruim twee jaar geleden vertrok Jan Doldersum naar China om zijn loopbaan voor Rijk Zwaan te vervolgen als Chain Manager Azië. Een hele beslissing, aangezien ook zijn vrouw en drie kinderen meegingen. Op de Asia Fruit Logistica blijkt dat de familie Doldersum goed is ingeburgerd. "Onze zoon van 9 fungeert regelmatig als tolk", lacht Jan.
Op de vraag hoe je de Chinese markt binnenkomt, antwoordt de chain manager: "Allereerst moet je een vertrouwensband opbouwen. Ik heb het eerste jaar puur geïnvesteerd in relaties. Daarnaast moet je de meerwaarde van je product bewijzen. Dat is een uitdaging, want je moet de toegevoegde waarde tonen voor een duurder product dan de lokale aanbieders. Ook moet je echt op locatie zitten. Niet dat het dan altijd goed gaat. Soms doe je wel eens drie stappen vooruit en zet je er later weer twee of drie of vier terug."
Jan heeft er inmiddels al vijftien jaar opzitten bij Rijk Zwaan. "We hebben destijds bij Rijk Zwaan het Integrale Keten Zorg-systeem (IKZ) opgestart. Dat werken aan een gesloten keten doen we nu in Azië ook weer, onder meer met de retailers Tesco en Metro. Bij Tesco zijn nu jaarrond onze tomaten, komkommers paprika's en aubergines verkrijgbaar. Het valt voor de telers hier niet altijd mee om jaarrond groenten van hoge kwaliteit te leveren. Wij hebben nu als Rijk Zwaan al twaalf jaar ervaring - en 140 medewerkers - in China, dus wij voorzien de telers van het nodige advies", legt Jan uit.
Ook werkt Rijk Zwaan samen met Chiquita. Deze onderneming - die in Nederland vooral om haar bananen bekend staat - nam een paar jaar geleden Fresh Express over en biedt nu in China een compleet saladeprogramma aan met Salanova-producten van Rijk Zwaan. Ook de baby-komkommers en tomaten van het veredelingsbedrijf zijn opgenomen in het Chiquita-assortiment. "Wij helpen hun telers om de farms te verbeteren. Het is een grote uitdaging om alles teelttechnisch goed te organiseren", vertelt de chain manager.
Tijdens de Asia Fruit Logistica besteedt Rijk Zwaan speciale aandacht aan 'Love My Salad'. Doel van dit consumentenplatform (www.lovemysalad.com) is onder meer het stimuleren van de consumptie van groenten en in het bijzonder die van verse salades. Met name dat laatste past perfect bij de huidige uitdaging om Aziatische consumenten meer rauwe groenten te laten eten. Tijdens de Asia Fruit Logistica bereidt een chef-kok uit Maleisië drie dagen lang verrassende salades voor de bezoekers. "Het is voor Rijk Zwaan alweer de vijfde keer dat we op deze beurs staan. Er is veel interesse en het publiek wordt steeds internationaler. Ik heb dan ook veel bekenden ontmoet", besluit de Nederlandse Chinees.
Voor meer informatie: Jan Doldersum Chainmanager Asia Rijk Zwaan China Seed Co., Ltd Dongcheng Village, Shangma Town Chengyang District, 266112 Qingdao City, j.doldersum@rijkzwaan.cn www.rijkzwaan.com