Miguel Campelo, van Campelo:

"De toekomst van Spaanse knoflook ligt in onze handen"

"De Chinese concurrentie doet de prijzen op de internationale knoflookmarkt simpelweg instorten. Azië en Amerika, de grootste consumenten, kopen Chinese knoflook. De Spaanse knoflook, met hogere teeltkosten, is onvermijdelijk duurder. Deze krappe winstmarge beangstigt de Spaanse telers, die in het vorige seizoen tegen verlies afzetten", stelt Miguel Campelo, directeur van Campelo en tevens zoon van de oprichters van het bedrijf.

Het huidige knoflookseizoen is echter van start gegaan met een uitzonderlijke kwaliteit van de vroege variëteit Spring.

"De prijs ligt hoger dan in de voorgaande seizoenen en de verwachting is niet alleen dat deze prijzen aanhouden, maar dat ze zelfs gaan stijgen. De eerste partijen knoflook in Andalusië zijn deze week al ingeladen. Deze knoflook wordt tegen hogere prijzen afgezet, maar het duurt nog ongeveer twee weken voordat er een duidelijk marktbeeld gevormd kan worden. Het duurt nog ongeveer 15 dagen voordat de eerste variëteiten vanuit Castilië-La Mancha de markt bereiken. Halverwege juli zullen we een meer nauwkeurige seizoensvoorspelling kunnen geven", aldus Miguel Campelo.

"In Spanje zal, zolang we blijven inzetten op de hier geteelde knoflook, kwaliteit onze belangrijkste garantie blijven. Het is niet nodig dat telers zich gaan richten op de paarse knoflook, die duurder is om te telen. De Spring blijft een fantastische knoflooksoort, die gemakkelijk te telen is. Er zijn geen betere of slechtere variëteiten. Alle knoflook die in Spanje geteeld wordt is van superieure kwaliteit, de Spaanse knoflook is gewoon voortreffelijk", zegt hij.

Volgens Miguel Campelo heeft een knoflooksoort als de Spring, met een zachtere smaak dan andere soorten, zoals de paarse knoflook, een grote kans om op grotere schaal geaccepteerd te worden door consumenten in alle landen die de voorkeur geven aan mildere smaken. "De consument is de sleutel tot de toekomst: we moeten ons meer richten op de behoeften van de eindklant, in plaats van op handelstransacties en tussenpersonen. Uitvinden wat de consument wil, is van vitaal belang als we tegemoet willen komen aan de behoeften van de markt. Als dat betekent dat we onderzoek moeten doen totdat we beschikken over het ideale zaad voor een aangepast eindproduct, dan is het belangrijk om in te zetten op de ideale variëteit. De middelen die ons ter beschikking staan, maken dit volledig levensvatbaar", stelt de directeur van Campelo.

 


De zwarte knoflook is een andere veelgevraagde variëteit op de huidige markt

"De toekomst van de Spaanse knoflook ligt in onze handen en het bereiken van uitmuntendheid is afhankelijk van ons werk. We hebben toegang tot nieuwe technologieën, het enige wat we hoeven te doen is ze toepassen. We moeten werken voor het leveren van kwaliteit: de prijzenoorlog wordt het ene jaar gewonnen, en het volgende jaar verloren", zegt Miguel Campelo.

"Steun voor telers vanuit de Spaanse en Europese overheden is urgent. Het bieden van directe en praktische informatie aan kleine telers is de beste manier om hen te betrekken, met name in de Industrie 4.0 sector", besluit hij.


Conchita Campelo, medeoprichtster. Miguel Campelo, huidige directeur.


Meer informatie:
Campelo S.A.
Miguel Campelo                                                Urb. El Guindaledo s/n
24500 Villafranca Del Bierzo
T: + 34 987 54 00 64
info@campelo.net


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven