Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Partijen ondertekenen 'letter of intent'

Nieuwe multimodale site gepland in North Sea Port

Het Turkse logistieke bedrijf Ekol Logistics en het Belgische groepagebedrijf Transuniverse Forwarding gaan samen een multimodale site van 40 hectare ontwikkelen aan het Gentse Kluizendok in North Sea Port.

Frank Adins, voorzitter Transuniverse Forwarding, en Daan Schalck, CEO North Sea Port, ondertekenen de ‘letter of intent’. Ahmet Musul, voorzitter Ekol Logistics, tekende het document kort nadien in Istanbul. 

Het gaat om 10 hectare voor een cross-docking platform, 20 hectare voor een spoorterminal en 10 hectare voor een roro terminal. Transuniverse Forwarding, Ekol Logistics en North Sea Port hebben een zogenaamde ‘letter of intent’ ondertekend om deze nieuwe site te ontwikkelen. Hiermee verhoogt het groupagebedrijf de capaciteit fors en bouwt het een intermodale draaischijf uit voor de goederenstromen tussen het Middellandse Zeegebied, Oost-Europa en Noordwest Europa.

300 meter lang overslaggebouw
Transuniverse Forwarding baat momenteel in Gent een zogenaamde cross-dockcenter uit voor zijn groupagetransporten van en naar heel Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. In dit overslaggebouw worden zendingen samengebracht en over vrachtwagens of intermodale containers verdeeld om naar de verschillende bestemmingen te vertrekken. Deze goederenstromen kennen al meerdere jaren een forse groei zodat de huidige installaties van 8.000 m² groot ontoereikend zijn geworden.

“Wij hebben een optie genomen om op een terrein van 10 hectare een nieuw crossdock-center van 20.000 m² te bouwen. Volgens de voorlopige plannen wordt het een gebouw van ruim 300 meter lang op 60 meter breed en zal het 140 laadkaaien/laadkuilen tellen. Omdat het zo groot is, zal de overslag er deels geautomatiseerd of gerobotiseerd gebeuren”, zegt Frank Adins, voorzitter van Transuniverse Forwarding Group. Het nieuwe overslaggebouw zal volgens de huidige plannen eind 2021 operationeel zijn.

RoRo terminal aan het Kluizendok
Omdat de containers en trailers bestemd voor het Verenigd Koninkrijk per schip verscheept zullen worden, gaan Ekol Logistics en Transuniverse ook een ro-ro terminal bouwen op de kop van het Kluizendok.

“Voor de uitbating van deze terminal zal een derde partij instaan. Onderhandelingen hierover zijn nu al aan de gang”, aldus Frank Adins. “De groeikansen voor de goederenoverslag tussen Gent en het Verenigd Koninkrijk zijn groot. Door de Brexit wordt een grote congestie in de kanaalhavens verwacht. Hierdoor ontstaan kansen om het vervoer per schip te organiseren naar meer noordelijk gelegen havens in het Verenigd Koninkrijk, in combinatie met spoorverbindingen van en naar het Europese achterland”.

North Sea Port als multimodaal knooppunt
Deze ontwikkelingen passen prima in de doelstellingen van North Sea Port. De haven heeft de ambitie om het Kluizendok verder te ontwikkelen als multimodaal (logistiek) knooppunt in Europa. "Bovendien stimuleert North Sea Port bedrijven om steeds meer gebruik te maken van duurzame transportmodaliteiten zoals vervoer via het spoor of het water. Wij verwachten dat deze ontwikkeling daaraan een belangrijke bijdrage zal leveren", zegt Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

2 miljoen ton goederenoverslag
Vandaag behandelt Transuniverse rond de 100 vrachtwagens en intermodale containers per week in Gent. Dankzij de nieuwe installaties aan het Kluizendok verwacht het bedrijf deze activiteiten binnen vijf jaar te kunnen verdubbelen. Via de spoorterminal in North Sea Port zullen per week 20 treinen van Ekol rijden, die de haven zo met het Europese achterland zullen verbinden. De terminal zal goed zijn voor zo’n 2 miljoen ton overslag aan goederen.

Het hele project zal enkele honderden directe en indirecte banen opleveren. Ekol en Transuniverse hebben de ambitie om de logistieke dienstverlening steeds verder uit te breiden. North Sea Port heeft met de beschikbare gronden in het havengebied nog voldoende mogelijkheden voor expansie van logistieke bedrijvigheid.

Publicatiedatum: