De Amerikaanse tak van Bayer Crop Science, producent van gewasbeschermingsmiddelen, denkt erover om in de Verenigde Staten een nieuwe manier van verkoop bij gewasbeschermingsmiddelen te introduceren. Doet een middel niet wat het belooft, dan ontvangt de teler geld terug, zo blijkt uit een verslag van een deze zomer gehouden Crop Science Summer Technology Showcase.
Of een middel niet goed zijn werkt doet, moet blijken uit data. Data waarmee Bayer al langer experimenteert. Zo wordt telers op basis van data sinds vorig jaar al geadviseerd welk zaaizaad ze het beste kunnen kopen.
Bij het 'verkoopexperiment' zou de teler op basis van data geld terug moeten krijgen. Als de fabrikant een bepaald percentage hogere oogst claimt en dat komt niet uit, dan wordt het verschil in opbrengst door Bayer terugbetaald, de kleine lettertjes daargelaten natuurlijk.
De bedoeling is dat telers met deze manier van verkoop makkelijker middelen kunnen testen. Of het daadwerkelijk zover gaat komen, hangt nog wel van het oplossen van een aantal complexe vraagstukken af.