Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank van der Kwaak (Local Research) helpt AGF bedrijven bij internationale handel

"Ik zie op mijn wereldreis zoveel onbenutte kansen voor AGF-bedrijven uit de Benelux"

Local Research helpt AGF bedrijven bij internationale handel
Het is zes maanden geleden dat Frank van der Kwaak het zachtfruit in Nederland achter zich liet, om samen met zijn vriendin een wereldreis te maken. Vandaag doet hij zijn verhaal voor AGF.nl.

"Na 3 jaar in het zachtfruit te hebben gewerkt bij Fruit World en daarna bij Sous Fresh, heb ik de Best Fresh Group verlaten om een wereldreis te maken," vertelt Frank van der Kwaak, mede-oprichter van Local Research. Tijdens deze reis zijn hij en zijn vriendin Laura van Otterloo Local Research gestart, gespecialiseerd in import- en exportonderzoek. "Ons doel is om bedrijven te laten groeien!"



Ontstaan van Local Research
"Tijdens onze reis duiken wij vrijwel elke dag een supermarkt in om te kijken welk aanbod AGF er is. Zo zien wij geregeld paprika’s, radijs, of appels van Nederlandse bodem, maar zeker ook physalis, cherrytomaten en druiven die via Nederlandse en Belgische handelshuizen worden verkocht aan supermarkten in onder andere Thailand, Maleisië en Singapore. Daarnaast zien we veel onbenutte kansen voor AGF bedrijven in Azië. Dit maakte wat los bij ons, hier wilden we wat mee!"

Internationale kansen voor AGF bedrijven uit de BeNeLux
Internationale handel zit in het bloed van Frank, als kleinzoon van Jan van der Kwaak Transport en zoon van Kees van der Kwaak, met Mediterrannée Expeditie. "Ik zou het geweldig vinden om bedrijven in de AGF te ondersteunen om buiten de grenzen van Europa handel te drijven. De grote kracht van de Nederlandse AGF is de hoge kwaliteit en nou net dát mist in de gemiddelde supermarkt in Azië. Toch merken wij daar een hele sterke positie vanuit Australië en Nieuw-Zeeland. Dat de handelsroute vanuit Oceanië net iets sneller is, dan de Europese route naar Zuid-Oost Azië hoeft nog niet een direct probleem op te leveren voor Nederlandse handelaren. Omdat ze in Australië en Nieuw Zeeland niet jaarrond kunnen leveren, liggen er bij voorbaat al mogelijkheden. Maar ook productcategorieën als pompoenen of hardfruit doen vanuit Europese bodem kwalitatief zeker niet onder voor de producten uit Australië of Nieuw- Zeeland."



Er is dus nog veel ruimte voor Nederlandse en Belgische handelaren, telers en veredelaars. "Wij helpen ze graag bij de groei die hier nog mogelijk is. Tevens blijven kansen tot noch toe over de gehele linie onbenut, van groente tot hardfruit", aldus Frank. En de rest van de wereld? “Ondanks dat het idee voor Local Research in Azië ontstaan is, denken wij dat er over de gehele wereld mooie kansen liggen voor AGF bedrijven. En naar deze kansen gaan wij graag samen met jullie op zoek! Van Oceanië tot Amerika, het Midden-Oosten of Azië."

Unieke aanpak
Local Research pakt onderzoek anders aan dan de traditionele marktonderzoeksbureaus. "Wij reizen voor onze klant af naar het land waar de klant handel ambieert. Wij onderzoeken ter plaatse de hele markt, door bijvoorbeeld supermarkten te bezoeken, contact te leggen met brancheorganisaties, maar ook door concurrentie onderzoek uit te voeren in de markt. Wij nemen alle zorg uit handen en verzamelen alle informatie die uw bedrijf nodig heeft om de stap tot import of export te maken richting een bepaald gebied.”

Leren van een ander
“Ondanks dat Azië bekend staat als groot vervuiler, zien we in de supermarkten een trend van plasticreductie. Zo worden er allerlei alternatieve verpakkingswijzen gebruikt zoals bananenbladeren en touw. Daarbij moet gezegd worden dat er een grote tweedeling is ontstaan in de Aziatische retail. Eenerzijds verpakken veel supermarkten elk product in het AGF schap in plastic, maar anderzijds zijn er supermarkten die erg voorop lopen qua duurzaamheid.“

Ook kansen voor import 
Niet alleen het bezoeken van supermarkt behoort tot de dagelijkse routine van Local Research. Het bezoeken van plantages staat minstens één keer per maand op de agenda, om te leren van de afgricultuur buiten Europa. “Tijdens onze reis hebben we reeds aardbeien-, bananen-, pitahaya- en peperplantages bezocht. Het is interessant om te zien welke teelttechnieken buiten de EU worden toegepast. Local Research helpt het proces van productie tot levering inzichtelijk te maken, om zo te bepalen waar verbeterpunten in de chain te behalen zijn. Als bedrijven bijvoorbeeld nieuwe leveranciers in Zuid-Amerika, Afrika of Azië zoeken, brengen wij de potentiële leveranciers in kaart en denken mee in de keuze."

Local Research helpt klanten onder meer bij:
- Prospectinventarisatie
- Concurrentie onderzoek
- Leveranciers analyse
- Wet&regelgeving
- Locatiebezoek

Voor meer informatie:
Local Research
Frank van der Kwaak
info@localresearch.nl
www.localresearch.nl/  

Publicatiedatum: