Waterman-onions

Pieter Jaarsma houdt van de positieve stress in de uiensector

Zijn naam is echt Nederlands, zijn tongval verraadt Franse roots. Pieter Jaarsma (26) is geboren en getogen op een boerderij in Frankrijk maar zijn beide ouders zijn Friezen. Dus toen hij voor stage in Amsterdam belandde, sprak hij nog geen Nederlands maar Fries. Geen wonder dat hij zich later in Friesland settelde. Hij ging er op zoek naar een baan in de handel waar van jongs af aan zijn hart ligt.

Pieter Jaarsma pelt uien op de markt in Managua (Nicaragua)

Na zijn Franse businessschool opleiding kwam Pieter in Amsterdam terecht op de handelsafdeling van de Franse ambassade. “Als kind al fascineerde handelen mij en via de ambassade leerde ik de handel beter kennen, maar meer in een adviserende rol. Daarom ging ik op zoek naar een baan als handelaar. Ik vertrok ook uit de stad, die past mij niet zo. Ik woon liever op het platteland waar ik ben opgegroeid", vertelt Pieter. "Het handelen zit echt in mijn bloed. Voordat ik bij Waterman Onions terecht kwam, werkte ik bij Marne Mosterd in Groningen. In die producten zit echter geen hoge rotatiesnelheid. Ik heb echt een beetje positieve stress nodig en in de uiensector heb je dat zeker. Er zijn elke dag verrassingen. Voor 80 procent van je dag weet je hoe die er ongeveer uit zal zien, bij die andere 20 procent moet je improviseren en dat maakt het avontuurlijk." 

Pieter is binnen het verkoopteam van Waterman Onions verantwoordelijk voor de overzeese handel en alles wat daarbij komt kijken. Van het vertrek van de uien in thuisbasis Emmeloord tot aan de haven van aankomst. "Maatwerk leveren en onderhandelen", vat Pieter zijn werkzaamheden samen. Zijn Franse achtergrond is niet direct een voordeel. “Onze primaire markten liggen in Azië, het Midden-Oosten, de Cariben en Zuid- en Midden-Amerika. Mijn talenkennis komt hier wel goed bij van pas, net als het feit dat ik snel en goed kan schakelen tussen verschillende culturen. Ik pas me gemakkelijk aan en voel me eigenlijk overal ter wereld wel thuis.”

In het bouwen aan klantrelaties ziet Pieter de grootste uitdaging van zijn werk. “Op de spot markt iets verkopen is niet het moeilijkste, wel om langdurig samen te werken. Ieder bedrijf heeft toch weer zijn specifieke zaken waar je rekening mee moet houden. Maar juist dat pionieren vind ik het mooiste dat er is. Ik let altijd goed op en onderzoek waar wat gebeurt en wat er speelt. Om vervolgens linken te leggen en lange termijn relaties op te bouwen.”

Ook al heeft hij al veel van de wereld gezien, in Friesland voelt hij zich het meeste thuis. “Ik heb er nooit eerder gewoond, maar wel als kleine jongen al geroepen dat ik een Fries ben. Het is simpelweg een gevoel. Ik houd van de Nederlandse mentaliteit. Open en direct en iedereen komt zijn woorden na, iets wat ik heel belangrijk vind. Daar kunnen de Fransen nog wel wat van leren, daar is het veel praten en weinig actie. En op hun beurt kunnen de Nederlanders misschien leren koken van de Fransen… Een boterham met kaas tussen de middag kan echt niet”, besluit Pieter.

Voor meer informatie
Waterman Onions
Hannie Schaftweg 12
8304 AR Emmeloord
Tel: +31 (0)527 61 74
info@waterman-onions.nl

Dit artikel verscheen eerder in Primeur, nr. 10, jaargang 33


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven