Tholen – Midden februari schreven wij een artikel over de invloed van Covid-19/Coronavirus op de reefermarkt in Europa. Toen stond al 8% van alle beschikbare reefers wereldwijd vast in China. Vandaag een update, hoe staat het er nu voor op de markt?
De laatste berichten uit Oost-Azië melden dat mondjesmaat weer wat bedrijven hun deuren openen en men weer aan het werk gaat maar lang niet overal. Daarmee komt de consumptie weer een beetje op gang aldus Juri Falandt van Milestone. “Het zal naar verwachting nog zeker twee tot drie weken duren voordat de productie weer op volle sterkte is maar er blijft vooralsnog een groot tekort aan truckers voor het transport tussen haven en achterland. Rederijen hebben ook heel veel afvaarten gecancelled door middel van de zogenaamde blanc sailings. Op dit moment lukt het nog redelijk om de containers te boeken. De komende weken zal dit moeilijker gaan worden als de productie weer op normaal niveau komt en iedereen probeert om een inhaalslag te maken. Ook hier zal dit de komende weken druk geven op de ruimte en de tarieven."
De congestie is dus nog lang niet voorbij. Dat ziet ook Yntze Buitenwerf van Seatrade. In het vorige artikel schatte hij het aantal vaststaande reefers in de Chinese havens op zo’n 120.000. Nu is dat bijgesteld naar een schatting van 200.000, ongeveer 13% van het totale aantal reefercontainers wereldwijd. “Alle containers staan nog altijd op de terminals van de havens in China en omringende landen waar containerschepen hun ladingen noodgedwongen hebben moeten dumpen. Sommige schepen staan zelfs nog vol omdat er nergens plaats was de lading tijdelijk te parkeren. Vervolgens moet men er ook nog rekening mee houden dat de reefers die in de verkeerde havens staan nog terug moeten en dat de havens zelf nog hun eigen lokale activiteiten hebben om uit te voeren.”
Krapte op de reefermarkt is er ook nog door een tekort aan capaciteit om reefers te vervoeren, meer producten die gebruik maken van deze containers en minder nieuw en lease-equipment dat beschikbaar is volgens een reder. Dat alles werkt door in de tarieven die men nu hanteert op de markt.
Nauwelijks nog een reefer te vinden
“Vorige week konden we voor het eerst goed de tekorten merken op de markt. Containerschepen uit Azië hadden nauwelijks leeg equipment aan boord terwijl er wel nog reefers die kant op gingen. Zo ken ik klanten die nu nog maar 25% van de nodige reefers krijgen voor hun producten.”
“Als de markt in China weer aantrekt, dan gaan nog niet alle problemen verholpen zijn,” vertelt Yntze verder. “Daar gaan nog minimaal maanden overeen omdat al die reefers weer verdeeld moeten worden over de Europese en Noord-Amerikaanse markt. De eerste voelbare structurele verandering zal nog zeker 8 weken op zich laten wachten. Bovendien, omdat de grote containerrederijen nauwelijks serieuze Cashflow problemen hebben zouden ze bij een aantrekkende markt hogere tarieven gaan vragen voor hun reefers. Dus niet alleen gaan de tekorten nog lang na-ijlen op de markt maar kunnen we zeker uitgaan van nog durende hogere prijzen.”
Pijlinktvis
Naast de coronavirus ziet Yntze nog een andere ontwikkeling op de markt waar men rekening mee moet houden, de visserij rond de Falklandeilanden vangen momenteel een enorme hoeveelheid pijlinktvissen. “Dit zou je kunnen vergelijken met een recordoogst in de AGF. Voor die vangst zijn echter onze schepen nodig om de vis naar de plaats van bestemming te brengen. Reefer containers zijn namelijk niet meer te vinden in de dichtstbijzijnde grote haven van Montevideo in Uruguay. Hierdoor zijn wel een paar van onze schepen voor een half jaar uit de vaart.”
Bewustzijn
Ondanks alle ellende op het moment ziet Yntze wel dat het bewustzijn in de sector over de voordelen van reeferschepen wel is veranderd door deze situatie. “Dat is ondanks alles toch wel een voordeel dat we uit deze crisis kunnen halen. De handel ziet wel dat de containermarkt wel de nodige risico’s met zich meebrengt. Zo kunnen we met reeferschepen beter inspelen op de behoefte van de markt. Denk maar aan de seizoenen van Marokkaanse citrus of kersen in Chili, een containerrederij moet daar zijn hele equipment nog naar toeslepen. “Het is belangrijk te weten dat Container Lijnen Containers vervoeren en wij vervoeren uiteindelijk de lading en niet de container. Een containerschip zonder equipment is zinloos."
Voor meer informatie:
Yntze Buitenwerf
Seatrade Reefer Chartering
Tel: + (32) 3 544 9493
[email protected]
www.Seatrade.com
Voor meer informatie:
Milestone Fresh
+31(0)88 622 0470
[email protected]
www.milestonefresh.nl