Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wilco van den Berg, GroentenFruit Huis:

"Kennis van de marktontwikkelingen is nu erg belangrijk"

Wilco van den Berg is binnen GroentenFruit Huis verantwoordelijk voor de marktinformatie. Data wordt verzameld van teelt tot en met consumptie in binnen- en buitenland, waarbij vooral de nadruk ligt op handelsdata en het consumentengedrag. Wilco zit niet in de werkgroep coronavirus maar ondersteunt de collega's met informatie. Het belang van kennis van de markt wordt door het coronavirus meer dan ooit onderschreven. De consument koopt, kookt en eet anders dan voor de coronacrisis.

Werkzaamheden…
Ik start mijn dag om ongeveer 07:30 uur. Door het thuiswerken is de reistijd naar zolder kort. Eerst kijk ik wat er gedaan moet worden en wat ik gereed wil hebben aan het eind van de dag. Vervolgens maak ik een planning, maar dit is vaak niet haalbaar omdat er sinds de uitbraak van het coronavirus veel verzoeken tussendoor komen. In de afgelopen weken kwamen er veel vragen van collega's uit de werkgroep zoals het aantonen van het belang van de sector en dataverzoeken voor diverse coronascenario's. 

Vragen zoals: Hoeveel van de Nederlandse export van groenten en fruit wordt geleverd aan bedrijven in de foodservice? Hoe afhankelijk zijn landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk van import uit Nederland en hoeveel eten wijzelf uit het buitenland? Deze vragen hebben dan voorrang. Net zoals de telefoontjes en mailtjes van leden die met verschillende vragen komen zoals waar zij marktinformatie en handelscijfers kunnen vinden. Om dit te verbeteren en te versnellen werken we voor onze leden aan een dashboard met marktinformatie groenten en fruit. Daarover heb ik regelmatig overleg met collega's Robert Bakker en Ruud Hoosemans. Wij trekken data uit verschillende bronnen binnen en stellen deze binnenkort beschikbaar in een dashboard, zoals productie-, handels- en consumentendata.

Contact met…
Ik heb in de coronatijd veel contact met verschillende onderzoekbureaus zoals AMI in Duitsland. Zij verzamelen veel marktinformatie over groenten en fruit. Ook heb ik contact met IRI en Nielsen, die bijhouden wat er gekocht wordt in de supermarkt in binnen- en buitenland. Daarnaast spreek ik met GfK en Kantar. Dit zijn bureaus met huishoudpanels die registreren wat er per huishouden wordt gekocht. Ik verzamel alle data en zet dit om in bruikbare informatie voor de leden. Zodra we nieuwe informatie hebben, plaatsen we dit in onze liveblog of op het ledenportaal van GroentenFruit Huis, dat in goede banen wordt geleid door mijn collega Denise van Vliet.

Hardlopers…
Er is meer dan ooit inzicht in het consumentengedrag, je ziet veel veranderingen nu tijdens de coronacrisis. Uit onderzoek blijkt dat vier op de tien Nederlanders anders kookt dan voor de crisis, veel nieuwe gerechten en meer dagverse groenten. Zo is in de periode van eind februari tot eind maart, vergeleken met vorig jaar, 51% meer prei en 47% meer sperziebonen verkocht in de Nederlandse supermarkt. Uien, wortels en paprika's zijn producten die vaker in de boodschappenmand belanden. Ook sinaasappels en aardbeien zijn hardlopers. De aankopen online exploderen en consumenten kopen meer bij de teler. Tijdens Pasen was het bij een aspergeteler zo druk met thuisverkoop waardoor er een 'Efteling wachtrij' ontstond. Wel uiteraard met 1,5 meter ruimte.

(Markt)ontwikkelingen…
Er zijn veel vragen over het onderbouwen van de Nederlandse groenten- en fruitsector. Hoeveel zetten wij af en hoe afhankelijk zijn wij nu van de import? 70 tot 75% van het fruit dat wij consumeren komt uit het buitenland. Om dit in de gaten te houden, volg ik ook veel marktinformatie in het buitenland en de wekelijkse exportoverzichten. Om achter de consumentenontwikkelingen te komen, ontvang ik onder andere data vanuit Engeland en Duitsland. Evenals in Nederland trekken bewaarproducten zoals ui en wortel in Duitsland meer kopers dan normaal in deze tijd. Ook paprika is al een paar weken bovengemiddeld gewild, terwijl komkommer in de week voor Pasen door veel prijsacties een recordaantal kopers trok. In de periode van april tot en met september wordt de helft van de import van verse groenten in Duitsland verzorgd door Nederland wat meteen de belangrijke rol van Nederland aangeeft. 

Aan het eind van de dag... 
Rond 17:00 uur probeer ik af te ronden en ga ik regelmatig even lekker hardlopen om toch aan m’n frisse lucht te komen. Ik mis uiteraard het directe contact met de collega's en in bijzonder die van mijn kamergenoot Ger van Burik. Online en telefonisch is toch anders. En wat te denken van de dagelijkse wandeling tijdens de lunch in Zoetermeer. Maar uiteraard gaat gezondheid voor en zit ik ook gewoon de volgende werkdag weer op m'n zolder. 

Boodschap…
Ik vind het mooi om te zien hoe de sector elkaar onderling steunt en samenwerkt. Er zijn erg mooie initiatieven ontstaan. Zo vinden er spontaan leveringen aan voedselbanken plaats, omdat zij momenteel tekorten hebben. 

Kennis van de marktontwikkelingen is nu ook erg belangrijk. En aan de leden van GroentenFruit Huis wil ik graag zeggen: neem vooral een kijkje op ons ledenportaal voor o.a. marktcijfers. Hier staat veel informatie die relevant is in deze bijzondere tijd. 

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
T: 079 - 368 11 13 
06 - 30 986476  
info@groentenfruithuis.nl      

Publicatiedatum: