Er komt een overgangsregeling voor bestel- en vrachtauto’s die na 2025 in een zero-emissiezone moeten zijn. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) afgesproken met de transportsector, ondernemersverenigingen waaronder evofenedex en gemeenten. Daarnaast wil het kabinet ondernemers tegemoet komen in de aanschafkosten van een emissieloos busje of vrachtauto en fiscale regelingen voor het investeren in schone bedrijfsauto’s aantrekkelijker maken. Wij zijn tevreden over de gemaakte afspraken over een overgangstermijn, waarbij rekening gehouden wordt met de financiële mogelijkheden van bedrijven die met eigen voertuigen investeringen moeten doen in zero emissie stadslogistiek.
Ondernemers die na 2025 in zo’n zone moeten zijn en nog een fossiele bestel- of vrachtauto hebben, krijgen mede in het licht van de coronacrisis wat langer de tijd. Tot 31 december 2026 mogen ondernemers met Euro5 diesel bestelauto’s nog de zone in en tot 31 december 2027 is dit toegestaan voor Euro6 diesel bestelauto’s. Tot 2030 zijn Euro VI vrachtauto’s nog toegestaan in de zone. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49 procent vermindering van de CO2-uitstoot.
Ontheffing blijft mogelijk
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen. Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.
Van Veldhoven: “Verschillende gemeenten willen vanaf 2025 graag een zero emissie zone voor stadslogistiek invoeren. Dat is een goede zaak voor het klimaat en onze longen. Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden. Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schoon busje of vrachtwagen. Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden.”
Overgangsregeling reëel voor ondernemers
Steven Lak, voorzitter van ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex, onderstreept de gemaakte afspraken: “Goed dat alle betrokken partijen aandacht hebben voor de positie van ondernemers met eigen bestelauto’s. Met de overgangsregeling kunnen zij de overstap op een manier maken die ook reëel is voor hun bedrijfsvoering en dat vind ik erg belangrijk”.
Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten, die nu nog hoger zijn voor een emissieloos busje of vrachtwagen. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.
Klimaatakkoord vraagt schoner vervoer
In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 30 tot 40 grotere steden zero emissie zones invoeren voor stadslogistiek. De invoering van deze zones is een belangrijke stap om het vervoer schoner te maken. Het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog uitstootvrije voertuigen op de weg rijden. Ongeveer een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland komt van het verkeer. In steden is wegverkeer op veel plekken de belangrijkste bron van luchtvervuiling die mensen direct inademen.
Bron: evofenedex