"Veel kansen vanwege een tekort aan Cold Chain infrastructuur in China"

Cold Chain Logistics ontwikkelt zich snel in China aangezien er steeds meer vraag komt naar een goed ontwikkelde koude keten voor voedsel. Vanwege het versnellende proces van verstedelijking, het toegenomen bewustzijn en de focus op voedselveiligheid en de veranderingen in de voedingsstructuur van de bewoners investeren veel lokale Chinese autoriteiten flink in een gedegen Cold Chain infrastructuur.

De Chinese logistieke koelmarkt was in 2018 goed voor RMB 295,6 miljard (+/- EUR. 37,64 miljard) een stijging van 18,8% ten opzichte van een jaar eerder, de verwachting is dat deze zal blijven groeien en stijgen tot RMB 522,5 miljard (+/- EUR. 70,36 miljard) in 2025 met een verwachte CAGR van 8,5% tussen 2018 en 2025. Deze marktgroei zal naar verwachting nog verder versnellen vanwege de COVID-19-situatie door toenemend overheidsbeleid inzake voedselveiligheids-regels en meer publieke bewustwording over voedselveiligheid.

De sterke vraag naar logistiek voor de koelketen komt met name vanuit vijf landbouwproducten, te weten vlees, vis, fruit, groenten en zuivelproducten, waarvan de koelketen voor groenten en fruit het grootst is zoals in onderstaand figuur te zien.

Kansen
Vooral in ‘the first mile’ liggen er veel kansen vanwege een tekort aan Cold Chain infrastructuur in de ‘upstream’ supply chains. Het lijkt een goed moment te zijn om in deze markt te stappen vanwege de toenemende vraag naar voedselveiligheid en investeringsmogelijkheden.

Ondanks de snelgroeiende Chinese Cold Chain Logistics markt blijven de huidige koelketeninfrastructuur en -technologieën in China nog grotendeels achter bij de vraag naar hoogwaardig voedsel door Chinese consumenten met hogere inkomens. Hoewel er vooruitgang is geboekt, zijn er nog steeds grote uitdagingen waaronder een lage toepassing van koude keten technologieën in de voedselketen, een gebrek aan gekoelde magazijnen en vrachtwagens, hogere landgebruikskosten, een relatief laag technologieniveau, lage sectorale winstgevendheid, een laag vertrouwen en een tekort aan geschoold personeel. Hierdoor zijn er over het algemeen nog veel zakelijke kansen in deze sector die kunnen worden benut door zowel binnenlandse als buitenlandse spelers in de koelketenlogistiek, waaronder Nederlandse bedrijven.

Uitdagingen
Nederland staat in China nog niet alom bekend als een belangrijke speler op het gebied van Cold Chain Logistics, zoals bijvoorbeeld de tuinbouw sector. Het is dus zaak dat er meer aan branding gedaan gaat worden zodat Nederlandse bedrijven zich sterker kunnen gaan profileren op de Chinese markt. Een andere uitdaging voor Nederlandse partijen is het identificeren van de juiste Chinese partner die de installatie en implementatie van Nederlandse technologie goed kan verzorgen. Last but not least is een goede voorbereiding m.b.t. het beschermen van je intellectuele eigendom significant.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Nederlandse ambassade in Peking hebben een sector studie laten uitvoeren welke u kunt opvragen door een mail te sturen naar pek-lnv@minbuza.nl  Daarnaast hopen we in Q3 of Q4 2021 een fysieke handelsmissie naar China te organiseren. Verder zal er in januari 2021 een digitale missie naar China plaats gaan vinden waarbij Cold Chain Logistics een van de hoofdthema’s zal zijn.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven