Gisteren was het opnieuw rustig op de toegangswegen naar de veerboten richting het Verenigd Koninkrijk. Op de speciale brexitparking bij Hoek van Holland, waar plaats is voor 200 vrachtwagens, staan er op dat moment 2 die hun papieren niet op orde hadden voor de oversteek.
“Het zijn rustige weken op het moment,” vertelt Marcel van Bruggen van de Best Fresh Group tegen het AD. “Het is nog niet het seizoen van groente en fruit uit Nederland.” Wel vertelt Marcel dat er nu veel meer nodig is voor de export qua gegevens en afspraken.
Bij Van Bruggens Best Fresh Group werkt een speciaal brexitteam, dat alle documenten en al het transport in orde maakt. Bestellingen zijn nu door de formaliteiten langer onderweg en daarom staan de documenten voor de volgende dag al klaar. Vertraging is immers funest voor versproducten.
Dat dit soms lastig is blijkt wel uit een vrachtwagen van ABC Logistics die met een lading van 7 pallets avocado's vaststaat in Birmingham. Eerder ging het FD mee op de vrachtwagen met mango's richting het VK maar de terugtocht lijkt wat meer voeten in de aarde te hebben. Gelukkig is het probleem met de avocado's bestemd voor de Zweedse markt op tijd opgelost en kan de vrachtwagen mee op de boot. Eerder gebeurde dat ook al met een lading aardbeien in Dover.
Bij de Best Fresh Group maakt men gebruikt van zowel de ferry als de Eurotunnel maar bij het GroentenFruit Huis komen er signalen binnen dat steeds meer Nederlandse bedrijven die laatste proberen te mijden. “Veel groente- en fruitexporteurs willen het risico op vertragingen voorkomen en gaan voor een oversteek zo dicht mogelijk bij huis,” vertelt Daco Sol.
Voor de nieuwe regels heeft de Britse regering ook een reeks van guidances gepubliceerd voor diverse soorten producten waaronder groenten, fruit, bloemen en planten. De Rijksoverheid heeft al deze linkjes bij elkaar gezet in een overzicht per productgroep voor de handel op het VK.
Bron: AD, GroentenFruit Huis, Rijksoverheid, FD