"Toen ik jong was at je geen tomaten als snack, dat bestond niet"

Nationale 'Week van het Snoep Goed' start maandag 18 januari

Wekelijks wordt er in Nederland 1.846.199 kilo aan snoep gegeten, dat blijkt uit cijfers van het RIVM*. Dat is te veel en kan bijdragen aan allerlei serieuze gezondheidsproblemen. Een verandering in ons eet, drink- en snoepgedrag is daarom broodnodig. Dat vinden de initiatiefnemers van de nationale ‘Week van Snoep Goed’ die op 18 januari - Blue Monday - start en tot en met 24 januari loopt.

Tijdens de week wordt Nederland uitgedaagd 7 dagen lang ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen voor verantwoorde alternatieven. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor een gezonder voedingspatroon dat juist in deze coronatijd belangrijker is dan ooit. Supermarkten, telers, producenten en het Nationaal Actieplan voor Groente en Fruit (NAGF) hebben zich bij het initiatief aangesloten.

Onder hen The Greenery, Greenco, Fruit Forest, Fruitfunk en Tommies. Op de website van de actieweek is een magazine gratis te downloaden met daarin o.a. een interview met Jos van Mil van Greenco/Tommies. Hij vertelt over het in de supermarkt brengen van snoepgroenten. "Toen ik jong was at je geen tomaten als snack, dat bestond niet."


Jos van Mil en Ab van Marrewijk van Greenco, vierden vorig jaar het 15-jarig bestaan van Tommies

Snackgroenten
Door de aanwezigheid van talloze gezondere alternatieven is het al lange tijd mogelijk verantwoorder te snoepen en te snacken. Dat proberen we ook, zo blijkt bijvoorbeeld uit de omzetcijfers van snackgroenten die de afgelopen jaren explosief steeg. In 2018 bedroeg de omzet daarvan nog €86,6 miljoen, een jaar later werd er meer dan €100 miljoen omgezet en de verwachting is dat dat bedrag afgelopen jaar opnieuw werd overtroffen.**

Toch eten we nog steeds te ongezond. Ruim 84% van de Nederlanders eet dagelijks minder dan de aanbevolen hoeveelheid fruit en 94% eet dagelijks te weinig groente, zo blijkt uit cijfers van het NAGF. Daarnaast grijpen we nog steeds liever naar snoep en snacks in plaats van gezondere alternatieven. Ondanks de suikerdiscussie blijft de zoetwarenconsumptie dus gewoon op peil.** Jaarlijks eet een Nederlander een hoeveelheid suiker die neerkomt op circa 10.000 suikerklontjes. Ruim driekwart van de toegevoegde suikers eten we thuis.***

Gezonde jonge generatie
De nationale Week van Snoep Goed moet Nederlanders bewustere keuzes laten maken als het aankomt op snoepen en snacken. Iedereen kan meedoen aan de actieweek die start op Blue Monday, de dag die bekend staat als een dag waarop de meeste mensen hun goede en gezonde voornemens al hebben losgelaten. De focus ligt met name op de jonge, nieuwe generatie, want als je die nu gezonde variaties voorzet, dan zijn die voor hen straks vanzelfsprekend.

Daan Schapendonk, één van de initiatiefnemers van de actieweek: “We willen consumenten duidelijk maken waar ze op moeten letten. Wat is gezond en hoe kun je je voedingspatroon met kleine stapjes gezonder maken. Door een specifieke datum aan de Week van Snoep Goed te koppelen is het voor mensen makkelijker zich aan het goede voornemen te houden.”

Consument ziet door bomen bos niet
Volgens de bedenkers van de nationale Week van Snoep Goed is het lastig om ons eetpatroon van ongezonde tussendoortjes te veranderen. Schapendonk: “We vinden het simpelweg moeilijk om niet te veel toe te geven aan de overdaad aan ongezonde producten. We eten het zélf te veel, maar we worden er ook de hele dag door achtervolgd. Het oerwoud van alle producten bij een supermarkt en de kracht van A-merken zorgt er voor dat de consument niet meer weet welke producten echt verantwoord zijn en welke niet.”

Thuiswerken zorgt voor snackfestijn
De huidige lockdown met het verplichte thuiswerken helpt ook niet mee aan een gezonder voedingspatroon. “Door het thuiswerken worden we namelijk continue geconfronteerd met het eten dat er in de kast ligt. Op het werk heb je vaak een vast patroon waarmee je leeft. Dat patroon valt weg als je thuis bent. Je vaste eetmomenten veranderen in een groot snackfestijn”, aldus Schapendonk.

Tijdens deze coronacrisis is 18% meer gaan snoepen en snacken; vooral koekjes, chocolade en zoutjes of chips zijn populair. Daarnaast vindt 7% het überhaupt moeilijk te kiezen voor gezond eten. Over de gehele coronaperiode is 17% aangekomen en is 5% aangekomen maar weer terug op het oude gewicht.**** In 2019 kampte de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder (50,1%) met matig of ernstig overgewicht.

Actieweek
De Nationale Week van Snoep Goed vindt plaats van 18 tot en met 24 januari. Een week waarin het er om draait om (samen met het hele gezin) een week lang geen ongezonde tussendoortjes te eten. Kijk voor meer informatie op www.weekvansnoepgoed.nl #iksnoepgoed

*Resultaten van voedselconsumptiepeiling RIVM 2012-2016. Van zomer 2019 tot en met zomer 2021 peilt het RIVM weer hoe Nederland eet en drinkt. **Jaarlijkse trendvisie op de snacks- en zoetwarenmarkt van GfK en IRI *** Diabetes Fonds **** Onderzoek eetgedrag in coronatijd van Voedingscentrum


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven