Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Digitale expediteurs veroveren marktaandeel met online boekingsplatformen

Digitale expediteurs als Flexport, Shypple en Cogoport veroveren marktaandeel met hun online boekingsplatformen. Deze ontwikkeling kan in andere sectoren enorm disruptief zijn, denk aan taxidiensten (Uber), hotelboekingen (Booking.com) of thuisbezorging (Just Eat Takeaway). Dit blijkt uit onderzoek van TNO en Erasmus Universiteit Rotterdam over de impact van platformisering op de expeditiemarkt. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van SmartPort en in samenwerking met de ondernemersverenigingen Fenex en evofenedex.

Digitale platformen schudden de expeditiemarkt door elkaar en veroveren marktaandeel. Jaarlijks gaan miljoenen containers de wereld rond. Deze online boekingsplatforms hebben de markt sterk veranderd. Wie nu een lading de wereld over wil sturen, tikt wat gegevens in, checkt de opties en kosten en reserveert een container. Zo regel je in no-time het gewenste transport.

Uitgebreid onderzoek
Voor het onderzoek hierover hebben TNO en Erasmus Universiteit Rotterdam een enquête uitgezet onder 72 bedrijven, 13 diepte-interviews uitgevoerd en 3 discussiesessies gehouden. Daarin komen een aantal USP’s naar voren, waarvan bestaande expediteurs denken dat zij daarmee nog voldoende onderscheidend zijn. Zoals klantmanagement en klantintimiteit, het managen van uitzonderingen en verstoringen in de logistieke keten, hulp bieden bij het complexe oerwoud van verschillende achterlanddiensten, omgaan met douanecomplexiteit en het bieden van aanvullende dienstverlening.

Perspectief verladende klant
De digitale expediteurs weerleggen deze USP’s juist, en geven aan met geavanceerde data-analyse en data-integratie met andere platformen de achterstand die zij nu nog hebben ten opzichte van de hierboven genoemde bestaande expediteurs juist om te kunnen buigen in een voorsprong. Ook is het perspectief van de verladende klant nadrukkelijk aan bod gekomen. Die wil, naast betrouwbare en concurrerende expeditiediensten, vooral hulp om expeditieprocessen beter te integreren in zijn supply chain. Of hij die stap zelf doet, laat uitbesteden of in cocreatie doet, hangt onder meer af van de mate van openheid van de verlader en het vermogen van de (digitale) expediteur om echt meerwaarde te kunnen bieden.

Platformisering
Een objectief beoordelingskader voor de disruptieve kracht van digitale technologieën is toegepast op de platformisering in de expeditiemarkt. De uitkomsten geven stof tot nadenken. Is de platformisering nu een wolf in schaapskleren voor de bestaande expediteur of juist een zegen?

Bron: evofenedex


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© UienNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven