Na drie dagen is het Suezkanaal nog steeds geblokkeerd door het containerschip de Ever Given. Er liggen volgens Leth Agencies 237 schepen stil in het kanaal en op de website Marine Traffic is te zien dat veel schepen nog onderweg zijn naar de plek waar het schip vastzit.
Het is onduidelijk wanneer het schip kan worden losgetrokken. De pogingen die al zijn gedaan om het schip los te trekken, zijn mislukt. Het Nederlandse bedrijf Smit Salvage is met een team naar Egypte afgereisd om hulp te verlenen, net als het Japanse bedrijf Nippon Salvage. Volgens diverse bronnen kan het wel weken duren voordat het kanaal weer vrij is.
Kaap de Goede Hoop
Vanwege de blokkade hebben diverse schepen besloten om rond Afrika heen te varen en niet te wachten op het vrijmaken van het kanaal. Een reis rond Kaap de Goede Hoop zorgt voor duizenden extra kilometers en forse extra kosten. De rederijen A.P. Møller-Maersk en Hapag-Lloyd zeiden eerder dat hun schepen mogelijk worden omgeleid om Afrika heen.
Leon Willems, woordvoeder van de Rotterdamse Haven, laat NOS weten dat iedere haven in West-Europa iets van de blokkade gaat merken. De economische gevolgen zijn nog niet bekend, maar als het lang gaat duren, kan het effect hebben op de prijzen en de voorraad van goederen. De gevolgen voor de olieprijs waren al op de eerste dag duidelijk. De prijs voor een vat olie steeg met 6 procent.
400 miljoen dollar per uur schade
In totaal passeert 12 procent van de wereldhandel het Suezkanaal. Op één dag gaan meer dan vijftig grote schepen door het kanaal, dat is 19.000 op jaarbasis. De scheepvaartkenner Lloyd’s List schat dat de blokkade 400 miljoen dollar per uur aan schade kost.