Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Grootleverancier Hermann-Josef Jansen over de actuele uienmarkt:

"Enorme verliezen bij geschilde uien, afzet bij ongeschilde uien op normaal niveau"

Aan het begin van de coronacrisis in maart 2020 hoorden uien - ongeveer net zoals aardappelen en wortelen - tot de meest begeerde hamsterproducten in de schappen. Inmiddels heeft de markt zich weer genormaliseerd en de afzet bij de onbewerkte uien ligt ongeveer op een gebruikelijk niveau. "Door de ontbrekende vraag vanuit de horeca en catering zijn er daarentegen duidelijk minder geschilde uien nodig," zegt Hermann-Josef Jansen, directeur van het gelijknamige bedrijf in het Duitse Schwalmtal.


Gele en rode uien uit de regio / Foto: Zwiebel Jansen

Traditioneel stapt de handel in april/mei langzaam over van Duitse uien uit bewaring naar importuien. "Aan de Niederrhein zijn in de afgelopen jaren diverse grote koelhuizen ontstaan, waardoor het Duitse seizoen verlengd kan worden. De foodretail wil dit jaar voor het eerst langer Duitse uien aanbieden. Hierdoor zullen we heel de maand mei nog rode en gele uien van Duitse herkomst op de markt brengen", aldus Hermann-Josef.


De uien worden op wens van de klant geschild en gesneden / Foto: Zwiebel Jansen

Ontwikkeling van de rode uien
Naast de gele uien worden ook de rode uien steeds populairder onder de consumenten. "De bereidheid om rode uien te telen is aanwezig, maar rode uien zijn vergeleken bij gele uien zeer vatbaar voor ziektes", licht Hermann-Josef toe. Het Duitse aanbod is daarom in de afgelopen jaren niet sterk toegenomen. Qua prijs is de rode ui juist in dit seizoen desondanks zeer aantrekkelijk geweest. "Rond Kerst waren de telersprijzen zeer hoog, in de laatste weken zien we opnieuw een prijsstijging."


Geschilde uien uit eigen teelt / Foto: Zwiebel Jansen

Afzet van geschilde uien verloopt slepend
Ondanks de positieve ontwikkeling van de Duitse uienbranche heeft in het bijzonder de handel in geschilde uien enorme verliezen geleden. "Omzetdalingen zijn weliswaar van klant tot klant verschillend, maar desondanks overal te zien. Hoewel de eerste eetgelegenheden weer open mogen, is de afzet in deze tak desondanks zeer matig. De afzet van onbewerkte uien, bijvoorbeeld aan verpakkingsbedrijven, is daarentegen op het gebruikelijke niveau gebleven."


Uien in blokjes / Foto: Zwiebel Jansen

Naast rode en gele uien biedt de firma Jansen ook sjalotten en witte uien aan. Volgens Hermann-Josef gaat het echter nog om een marginale markt. "In de praktijk is het simpelweg moeilijk om doorlopend hoeveelheden in de gewenste kwaliteit te leveren. Bovendien zie ik tot nu toe geen grote vraag naar beide producten."


Met eigen koelvrachtwagens worden de producten naar de afnemers gebracht / Foto: Zwiebel Jansen

Logistieke uitdagingen
In de nabije toekomst ziet de uienhandelaar meerdere uitdagingen op de sector afkomen. "Ten eerste zal corona ons zeker nog een tijd bezighouden. Daarnaast vraag ik me af hoe we bij stijgende productiehoeveelheden concurrerend willen blijven. Vergeleken bij bijvoorbeeld Nederlandse exporteurs en verwerkers beschikken we helaas niet over de logistiek om onze producten internationaal te verkopen."

Voor meer informatie:
Zwiebel Jansen
Hermann-Josef Jansen
Haverslohe 31
41379 Brüggen, Duitsland
+49 (0)2163 50 67
info@zwiebel-jansen.de 
www.zwiebel-jansen.de 

Publicatiedatum: