Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Trage afzet en lage prijzen

Europese retail stapt binnenkort over op Spaanse uien

Er zit nauwelijks beweging in de afzet van Spaanse uien en de prijzen tonen nog geen tekenen van herstel. De oorzaak moet nog altijd gezocht worden bij het uitblijven van de heropleving van de horeca.

"De restaurants en hotels draaien nog niet op volle toeren in Europa, want het toerisme trekt nog niet echt aan. De horeca is een zeer belangrijk verkoopkanaal voor de Spaanse uiensector. Ongeveer 36% van al onze opbrengst zetten we af via dit kanaal”, zegt Luis Fernando Rubio, directeur van de Vereniging van Uientelers van Castilla-La Mancha (Procecam). De organisatie bestaat uit 140 telers en brengt meer dan 540.000 ton uien per jaar op de markt.

El cierre del canal horeca causa un exceso de cebollas españolas grandes

Na de goede vraag aan het begin van het seizoen voor de eerste vroege uien vanwege de tijdelijke tekorten door het incident met de Ever Given in het Suezkanaal, stortte de markt weer in.

"De vroege uien gaan vooral naar de horeca en de verwerkende industrie omdat ze een kortere houdbaarheid hebben. De sector heeft wel geprobeerd de vroege uien bij de retailers te slijten, maar die kozen voor de bewaaruien van het zuidelijk halfrond. Daarom hebben vooral de grote maten van de vroege uien niet kunnen genieten van de gebruikelijke mooie vraag. De prijzen zakten zelfs tot onder de productiekosten", legt Luis Fernando Rubio uit.

Er valt vooralsnog weinig beweging te bespeuren op de markt en er worden nog maar weinig contracten getekend, ook nu men ondertussen in Castilla-La Mancha al van start is gegaan met de oogst van de Medio Grano-uien. Toch beginnen de Europese supermarkten geleidelijk aan de uien van het zuidelijk halfrond in te ruilen voor het Spaanse product.

"Met de Medio Grano-uien kunnen we nu de markt bevoorraden met een product dat een betere smaak, kleur en houdbaarheid heeft. De grote Europese supermarktketens zullen algauw de uien van het zuidelijk halfrond - zoals de Nieuw-Zeelandse uien, die praktisch aan het einde van hun seizoen zijn gekomen – links laten liggen en overschakelen op product van Spanje en de rest van Europa. Hierdoor zal de afzet richting retail de komende weken weer aantrekken en zullen ook de prijzen zich herstellen”, zegt de directeur van Procecam.

"We hopen dat het toerisme snel weer op gang komt nu de coronamaatregelen in alle Europese landen worden versoepeld. De terugkeer van de toeristen zal de uienmarkt een boost geven. De Spaanse ui heeft dit jaar overigens een kwaliteit die we al lang niet meer hebben gezien. Behoudens enkele kleine complicaties als gevolg van de regen, en dan enkel voor de uien die bestemd zijn voor de industrie, hebben de bollen zich mooi kunnen ontwikkelen door de milde temperaturen."

Als gevolg van de moeilijkheden van afgelopen seizoen is het uienareaal in Spanje dit jaar met zo'n 7% afgenomen, met name in de provincie Albacete, het belangrijkste Spaanse uiengebied. Maar de gemiddelde opbrengsten zijn goed en naar verwachting zal de productie vanaf juli bijzonder groot zijn. Half augustus begint dan de oogst van de Grano de Oro of Recas-uien, die heel goed bewaren en dus het best geschikt zijn voor export.

Voor meer informatie:
Luis Fernando Rubio
Procecam
Calle San Clemente, 50
02600 Villarrobledo (Albacete) - Spanje
lfrubio@procecam.es 
www.procecam.es 

Publicatiedatum: