Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kees Versteeg - Qualipac

"We doen ons best om de binnenlandse en overzeese markten te voorzien van onze uien"

De situatie rond lockdowns en beperkingen in Australië verandert voortdurend en omdat elke afzonderlijke staat verantwoordelijk is voor zijn eigen beperkingen, kan het moeilijk zijn om de veranderingen bij te houden. Telers doen hun best om de binnenlandse en overzeese markten te blijven voorzien van groenten en fruit.

Qualipac Farms, gevestigd in Queensland, dat momenteel geen lockdown heeft, zit middenin zijn broccoli- en pompoenoogst en levering en treft voorbereidingen voor het komende nieuwe uienseizoen in Queensland, waarbij de oogst en levering naar verwachting in oktober tot eind januari zal plaatsvinden.

"Bij Qualipac hebben we onze activiteiten geïntensiveerd in het ontwikkelen van lange termijn, jaarrond, wederzijdse toegewijde teelt- en leveringsprogramma's voor Australische gewassen tussen onze telers en onze overzeese klanten," vertelt Kees Versteeg, die verantwoordelijk is voor afzet en bedrijfsontwikkeling bij het bedrijf. "Dergelijke programma's worden ontwikkeld in overleg tussen onze overzeese klanten en onze telers en bieden de zekerheid dat er product wordt geteeld, verpakt en verladen die voldoen aan de wekelijkse vraag, kwaliteit en verpakkingsvereisten van onze klanten tegen stabiele, economisch haalbare en winstgevende prijzen voor telers en de overzeese klanten. Dergelijke programma's bieden de zekerheid van levering tegen prijzen die niet onderhevig zijn aan binnenlandse en/of wereldwijde aanbod- en prijsvolatiliteit in ons streven om van iedereen in onze versketen een winnaar te maken."

Hoewel de meerderheid van de teeltgebieden in Zuid-Oost Queensland officieel nog steeds met droogte te kampen hebben, vertelde Kees dat ze redelijk goede teeltomstandigheden hebben door een hoeveelheid fatsoenlijke regenval die hen het vertrouwen gaf om hun producten te planten om te oogsten. Door de vertraagde regenval eerder in het seizoen begon het seizoen later dan gewoonlijk.

"De uienoogst in Zuidoost-Queensland zal naar verwachting in oktober beginnen en tot eind december lopen, met een aanbod dat beschikbaar is van midden oktober tot midden of eind januari. Covid-19 geassocieerde binnenlandse en internationale reisbeperkingen en een grote afhankelijkheid van seizoensarbeiders zullen dit seizoen zeker enkele uitdagingen met zich meebrengen." 

"Covid-19 heeft ook voor een enorme ravage gezorgd in de lucht- en zeevrachtsector met hogere dan de gebruikelijke exportkosten en afhankelijk van wat de uienvraag en het -aanbod op de wereldmarkt de komende maanden zullen doen zien we misschien dat het grootste deel van onze nieuwe seizoensuien uit Queensland op de binnenlandse markt blijft, omdat we ten eerste misschien niet in staat zijn om met de wereldmarkt te concurreren op prijs of omdat we ten tweede misschien niet de vereiste zeecontainers en/of betrouwbare transportschema's hebben om onze producten tegen concurrerende prijzen naar de overzeese markten te verladen. Overzeese vraag naar onze nieuwe seizoensuien uit Queensland komt nu al binnen en hopelijk zal wat van die vraag worden ingewilligd... duimen maar!"

De verschillende lockdowns in Australië hebben een grote invloed op de vraag van de retail, maar de foodservicesector lijdt er het meest onder.

"Voor telers zal het altijd moeilijk zijn om hun teelten, oogst, handling, verpakking en verlading zo te plannen dat dit proces uiteindelijk winstgevend is. Tenzij dat proces begint en eindigt in overleg en overeenstemming tussen de teler en de eindafnemer door vóór de teelt van de gewassen wederzijds aanvaardbare teelt- en leveringsregelingen vast te stellen voor levering aan diezelfde eindafnemer tegen vooraf bepaalde en wederzijds overeengekomen, economisch haalbare en winstgevende prijzen voor iedereen in die leveringsketen. Covid-19 heeft extra onzekerheden aan dat proces toegevoegd, zoals de opgelegde binnenlandse en internationale reisbeperkingen die onze pool van seizoenarbeiders verkleinen en bijgevolg een heleboel problemen in verband met de oogst creëren. Onze lucht- en zeevrachtsector is zwaar getroffen door de verminderde vrachtcapaciteit en de gestegen exportkosten."

Export
De kosten die Australische telers moeten maken voor de teelt, verpakking en verlading zijn nog steeds een van de hoogste ter wereld en volgens Kees heeft de Covid-19-crisis hen geen dienst bewezen door die kosten verder te doen stijgen als gevolg van het tekort aan seizoenarbeiders en de hogere lucht- en zeevrachtkosten voor de export van Australische AGF naar overzeese markten.

"Helaas is de export er het afgelopen jaar niet gemakkelijker op geworden en daar komen nog de huidige wereldwijde tekorten aan zeecontainers en de onbetrouwbare vaarschema's voor schepen die Australië in- en uitvaren bij."

"We hebben te maken met veel verstoringen door overzeese marktsluitingen wanneer dit de vraag naar AGF-producten begint te beïnvloeden. Tot nu toe zijn we er redelijk goed in geslaagd door het aanbod van AGF-producten naar andere overzeese markten om te leiden. Waar de ene overzeese markt de vraag vermindert, is er altijd wel een andere die bereid is wat extra aanbod over te nemen."

"Luchtvrachtcapaciteit is beschikbaar en tot nu toe hebben we geen scenario's meegemaakt waarin we geen luchtvrachtruimte konden krijgen op internationale vluchten voor het verladen van onze  producten naar onze overzeese markten. De export van AGF-producten verschoof aanvankelijk van lucht- naar zeevracht vanwege de zeer sterke kostenstijgingen van luchtvracht toen Covid-19 zich aan de wereld presenteerde en zeevracht destijds de meest kosteneffectieve optie was. De laatste tijd ondervinden wij echter veel verstoringen in de zeevrachtsector met tekorten aan scheepscontainers, onbetrouwbare vaarschema's en scheepvaartmaatschappijen die hun tarieven verhogen. We voeren nu een discussies met onze overzeese klanten om uit te zoeken welke lucht- versus zeevrachtopties voor ons beschikbaar zijn en wat voor ons allemaal het beste resultaat zal opleveren."

Er zijn nog steeds zeer weinig commerciële passagiersvluchten die Australië in- en uitvliegen, hoewel het aantal passagiers- en/of vrachtvliegtuigen die alleen Australië in- en uitvliegen, voldoende lijkt te zijn om de export van verse producten op te vangen.

"Ik heb nog niets meegemaakt of gehoord over een luchtvrachtzending van AGF-producten die niet uit Australië kon worden gevlogen wegens een gebrek aan luchtvrachtcapaciteit," vertelt Kees.

Automatisering
"Zelfs voordat Covid-19 zich aan de wereld presenteerde, stond automatisering al lange tijd op onze agenda om ons mondiale concurrentievermogen te verbeteren en aantrekkelijker te worden voor overzeese markten die zaken willen doen met Australië. Australië staat na Luxemburg op de tweede plaats als land met de hoogste minimumlonen, hetgeen de verplichting met zich meebrengt om wereldwijd concurrerender en aantrekkelijker te worden voor overzeese markten die hun zaken met Australië willen uitbreiden. Automatisering is daarom naar mijn persoonlijke mening van groot belang en een waardevol, economisch antwoord in ons streven als land om onze teeltkosten te verlagen"

Voor meer informatie:
Kees Versteeg
Qualipac Pty Ltd
+61 (0)488 494 911 5209
Kees@qualipac.com.au
www.qualipac.com.au

Publicatiedatum: