Rob van Opzeeland, Kivits Logistics Group:

"Met wervingscampagnes en goed werkgeverschap proberen wij het chauffeurstekort voor te zijn"

Tholen - "Eigenlijk zagen we al jaren in onze statistieken dat het chauffeurstekort er zat aan te komen. Meer zelfs, het is al enige tijd een probleem voor de sector om voldoende vrachtwagenpersoneel te vinden", zegt Rob van Opzeeland, DGA van Kivits Logistics Group uit het Noord-Brabantse Waalwijk, dat al enkele jaren op rij is verkozen tot Logistieke Hotspot nr. 1 van Nederland. "De chauffeursmarkt is conjunctuurgevoelig. Gaat de economie erop vooruit, dan is het moeilijk mensen te vinden die voor je willen rijden."

De fullservice ketenregisseur voor de AGF-sector kijkt dan ook al enige tijd vooruit om te voorkomen dat het probleem écht nijpend wordt. "En ja, er zijn bedrijven die op dat vlak zwaar in de knoei zitten. Wij hebben er vooralsnog niet echt veel last van, maar we zetten dan ook al 10 jaar grote stappen om het onze chauffeurs naar hun zin te maken. Dat helpt. We bieden betere arbeidsomstandigheden dan een ander, we hebben betere equipment – met onder meer grote en comfortabele cabines, een elektrische wagen en meerdere LZV’s – en we hebben bijvoorbeeld een eigen sportschool waar mensen kunnen sporten. We hebben zelfs een performance coach uit de topsport vast in dienst, die met onze werknemers aan de slag gaat om die gelukkig én beter te maken in hun baan. Daarnaast werken we samen met opleidingsinstituten en scholen en kijken we met het sectorinstituut hoe we zij-instromers kunnen aantrekken. Ook werken wij met meerdere standplaatsen, want onze visie is: als de mensen niet naar onze regio komen, dan gaan wij naar de mensen toe."

Meerdere standplaatsen
Met deze gedachte in het achterhoofd, opende Kivits Drunen 6 jaar geleden een standplaats in Herenveen. Als je logistiek bedrijf gevestigd is in de Logistieke Hotspot nr. 1 van Nederland, dan is dat leuk meegenomen, maar dat zorgt er ook wel voor dat de chauffeursschaarste er nog net iets acuter is dan in andere regio’s. "In Friesland hebben wij heel goede mensen gevonden die voor ons willen komen werken. En met een standplaats dicht bij huis, maken we het hen gemakkelijk. Ondertussen hebben we al trucks op meerdere standplaatsen. En het zijn niet louter parkeerplaatsen, het gaat om heuse logistieke faciliteiten met onder meer koelhuizen, zoals in De Meern, op het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard in Ridderkerk, en ook in België. En na de overname van Rotterdam Fruit Wharf hebben we ook daar al onze eerste chauffeurs aangenomen. In totaal hebben nu een 200-tal vrachtwagenbestuurders in dienst."

RKC Waalwijk
En dat is dan ook weer een job bij Kivits Drunen die veel voeten in de aarde heeft: het actief zoeken naar geschikt personeel, niet alleen voor op de weg, maar ook voor de loodsen. In plaats van één persoon aan te stellen die daar fulltime mee bezig is, lost het logistiek bedrijf het vraagstuk op door samenwerking tussen de HR-afdeling, de (Transport) Operations manager en de verantwoordelijke voor Marketing en Communicatie. De eerste twee kijken waar de noden liggen en schrijven het profiel uit, laatstgenoemde werkt oplossingen uit om die vraag kenbaar te maken bij het brede publiek en mensen warm te maken voor de job. "We proberen de dingen anders te doen. Zo hebben we als eerste logistiek bedrijf honderden reclamecommercials ingekocht op nationale radiozenders zoals radio 538, Qmusic en radio NL. Dat is een spotje om enkel en alleen maar chauffeurs te werven. We hebben zelfs wervingscampagnes gehouden op de LED-borden bij eredivisie voetbalwedstrijden van RKC Waalwijk. Dat is een keer iets anders dan reclame voor Coca-Cola of Heineken in het voetbal!", lacht Rob. "En ondertussen heb ik het ook al andere transportbedrijven zien doen. Ja, het is echt multi-channel-werk, en uiteraard vallen daar ook de jobsites en social media onder. Maar uiteindelijk is het grootste goed gewoon goed voor je mensen zijn."

Logistieke CAO
Dat het personeelstekort als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de sector hangt, weet Rob in de eerste plaats uit de eigen statistieken. Er is altijd wel wat uitstroom en een aantal mensen bereikt binnenkort de pensioengerechtigde leeftijd. Dit laatste gegeven kan nu nog meer gaan spelen met de regeling voor vervroegde uittreding, onderhandeld in de nieuwe logistieke CAO waar Rob als een van de twee ondernemers mee aan de onderhandelingstafel zat. "Het is een mooie regeling geworden die voorziet dat mensen in een zwaar beroep tegen een vergoeding van
€ 1.850 per maand, drie jaar vóór de pensioengerechtigde leeftijd kunnen stoppen met werken. Dit akkoord wordt in januari van kracht, dus die zal naar verwachting ook wel voor een paar procent extra uitstroom zorgen", zegt Rob.

De vijver droogt steeds meer uit
Niet dat Kivits Drunen qua personeelsbezetting momenteel met de handen in het haar zit, maar met 15 nieuwe trucks in bestelling en een vraag van (nieuwe) klanten waaraan met de huidige capaciteit niet aan kan worden voldaan, blijft de zoektocht naar nieuwe mensen als een rode draad door het verhaal van het bedrijf heen lopen. Elke dag weer. En daar steekt de onderneming veel tijd en energie in, want er is arbeidsschaarste op alle markten. "De vijver droogt steeds meer uit", zegt Rob. "In Engeland bijvoorbeeld loopt het personeelstekort bij logistieke bedrijven gemiddeld op tot 20 à 25%. En niemand blijkt momenteel gebruik te maken van de nieuwe soepele regels om weer werknemers van buiten het VK aan te trekken. Binnen 20 jaar wordt dit alles mogelijk opgelost door autonoom rijden en andere technieken zoals geautomatiseerde magazijnen, maar tot die tijd moet je als ondernemer toch je zaakjes op orde hebben", stelt Rob.

Bio-LNG
Maar vooraleer autonoom rijden werkelijkheid wordt, is de maatschappij eerst volop bezig met een andere uitdaging: energietransitie. En in de logistieke sector gaat het dan algauw over elektrische wagens. Het thema is deze maand niet uit het nieuws te houden met de Klimaatconferentie van Glasgow 2021. Worden alle nieuwe trucks in 2040 elektrisch? "Dat zie ik vooralsnog niet als realistisch. Kijk, wij zijn een van de meest vooruitstrevende ondernemingen op het vlak van energietransitie. We hebben op de daken van drie van onze koelhuizen zonnepanelen liggen, 8 jaar geleden begonnen we met de omschakeling van diesel naar LNG met 23% minder CO2-uitstoot, inmiddels hebben we al trucks op bio-LNG die de CO2-reductie voor de volle 100% waarmaakt en in 2022 wordt onze eerste zware elektrische truck geleverd. We willen niets liever dan een bijdrage leveren aan een schoner milieu, maar de maatregelen en nieuwe methodes moeten dan ook daadwerkelijk doeltreffend zijn. Met onze elektrische truck die we ‘s nachts willen opladen met de energie van onze zonnepanelen zullen we die milieu-doelstellingen misschien nog halen, maar ik betwijfel of dat echt kan met een truck die aan een snellader wordt gekoppeld waarvan de energie afkomstig is van bruinkoolcentrales in Duitsland of steenkool of gas in eigen land."

"Maar het gaat ook om het volledige plaatje: wat is immers niet de milieu-impact van het delven van de grondstoffen voor de accu’s en van het recycling van deze accu’s? Is het dan fair dat de politiek aanstuurt op het bannen van verbrandingsmotoren, die vandaag de dag overigens steeds zuiniger rijden en ook al gebruikmaken van synthetische diesel of diesel met veel biocomponenten? Politici moeten uiteraard beslissingen nemen, maar wat dan met die gigantisch vervuilende zeeschepen en de luchtvaart, of om het dichter bij huis te zoeken, allerlei brommertjes? Want die vervuilen ook heel veel. En wat is de winst als we hier in Europa enkele kolencentrales sluiten en ze er in China 100 bijbouwen?"

"Maar ook de belangrijke discussie voor de AGF-sector rondom plastic irriteert me soms. Plastic is een mooi product, het zorgt voor een veel langere houdbaarheid en daardoor minder bederf en verlies van voeding. Maar de beeldvorming is dat plastic fout is. Dat terwijl het bijvoorbeeld heel goed en 100% te recyclen is, in tegenstelling tot sommige kartonsoorten van samengestelde materialen waarvoor bomen gekapt worden en die niet recyclebaar zijn."

Snelladers
Afgezien van de milieu-impact van de diverse systemen én van de methode waarop die berekend wordt – want vooralsnog lijk je met cijfers alle kanten op te kunnen –, is het de vraag of er, wanneer het zover komt, genoeg stroom zal zijn voor al die elektrische (vracht)wagens. Snelladers verbruiken immers immens veel stroom in een korte tijdsspanne. "De snelladers die wij voor onze zware elektrische trucks gaan gebruiken zullen zelfs voorzien zijn van watergekoelde kabels, zoveel elektriciteit gaat daar doorheen. Dus waar gaan wij al die energie vandaan halen en hoe krijgen we dat netwerktechnisch voor elkaar? Want als je tien trucks tegelijk oplaadt, dan wil je wel ook nog dat de koelkast en de televisie blijven werken bij de overbuur."

Waterstof is ook actueel, maar wat Rob betreft echt nog ver van realistisch voor een normale inzet, en niet te vergeten alle nadelen en kosten die met waterstof verbonden zijn. Die hele energietransitie kost ook handenvol geld en uiteindelijk is het de belastingbetaler die dat moet ophoesten. Zal dat niet ten koste gaan van de welvaart en het besteedbaar inkomen? "Als het de wereld beter maakt, dan is het te rechtvaardigen, maar ik heb over sommige beslissingen sterk mijn twijfels. We zullen heel nauwgezet de rekensom moeten maken, en alles integraal moeten bekijken, ik roep niet voor niets al jaren dat als we zo doorgaan dat het oude Europa over 40 jaar enkel nog een grote toeristische attractie is voor de rest van de wereld", besluit Rob.

Voor meer informatie:
Rob van Opzeeland
Kivits Logistics Group
Van Schijndelstraat 7
5145 RE Waalwijk
+31 (0)416 37 39 48
info@kivitslogisticsgroup.nl 
www.kivitslogisticsgroup.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© UienNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven