Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter Jaarsma, JAWA Food:

"Trots dat wij in een korte periode onze huidige concurrentiepositie hebben kunnen realiseren"

Meer dan 50% van de Nederlandse uien gaat naar Afrika, zo laten de exportcijfers van seizoen 2021/2022 zien. “De vraag naar uien blijft wereldwijd stijgen, Afrika is geen uitzondering. De kansen voor de Hollandse ui en andere food producten zijn dan ook niet onopgemerkt gebleven door mede-eigenaar Pieter Jaarsma van zusteronderneming JAWA Food. Net terug uit Ivoorkust, het ideale moment voor ons om Pieter te spreken over de Afrikaanse markt en het in 2021 opgerichte JAWA Food.

JAWA Food
Ontstaan vanuit de combinatie tussen de jarenlange verkoopervaring en kennis van Pieter Jaarsma en de kwaliteit van uiensorteerder- en verpakker Waterman Onions, was daar in juni 2021 JAWA Food. Het jonge bedrijf zag zijn marktaandeel in voornamelijk West-Afrika flink groeien. “Wij kunnen dit jaar zeker trots zijn op onze klanten en leveranciers dat wij in een korte periode onze huidige concurrentiepositie hebben kunnen realiseren,” aldus Pieter. 

Export uitdagingen 
Volgens Pieter is de vraag naar Nederlandse uien voornamelijk te danken aan de goede prijs-kwaliteit ratio. “Natuurlijk heeft Nederland zijn positie ook te danken aan de directe connecties met wereldwijde rederijen en havens.” Ondanks dat ook JAWA in dit jaar de uitdaging had om containervolumes te kunnen realiseren, geeft Pieter aan dat hij zijn klanten op een continue wekelijkse basis heeft kunnen beleveren. “De continuïteit zal nog voor langere tijd onder druk komen te staan, gelukkig kan onze logistieke afdeling snel schakelen en kunnen wij onze klanten blijven bevoorraden.” Naast uien exporteert JAWA Food verschillende soorten groenten, fruit en FMCG-goederen, om klanten zo compleet mogelijk te kunnen beleveren.  

De waarde van JAWA
Waarom Afrikaanse importeurs kiezen voor JAWA? “Wij doen er alles aan om persoonlijk in contact te blijven met onze klanten.” Pieter komt dan ook net terug van zijn reis uit Afrika, waar hij zijn klanten in de Ivoorkust heeft bezocht. De wens vanuit JAWA Food is dan ook om op regelmatige basis af te kunnen reizen naar het Afrikaanse continent. 

Bron: Waterman Onions

Publicatiedatum: