Transport over het water is de afgelopen jaren flink toegenomen. Dit merkt ook Honkoop Barging. Het bedrijf chartert binnenvaartschepen voor het vervoeren van containers. Vooral de uienexport per container zorgt voor topdrukte.
Toen Henri Honkoop vijftien jaar geleden Honkoop Barging begon met één scheepje voor het verschepen van containers bestond het woord congestie nog niet. Tegenwoordig chartert het bedrijf binnenvaartschepen met een capaciteit van wel 500 containers. "We charteren de schepen voor het vervoeren van containers op de binnenwateren van Nederland en België en in het havengebied", steekt Henri van wal. "Daarvan is ongeveer 10 procent AGF, met frites, bananen en uien als belangrijkste producten. De schepen waar wij mee varen zijn uitgerust met reeferaansluitingen, zodat de koudeketen niet wordt onderbroken."
Honkoop Barging verzorgt de zogenaamde last miles vanuit de havens van Rotterdam, Antwerpen en Vlissingen naar het achterland. "Bananen uit Costa Rica bijvoorbeeld komen in container aan in de haven van Rotterdam en die vervoeren wij per binnenvaartschip naar de BCTN-terminal in Alblasserdam. Frites vervoeren we van de CTU-terminal in Lewedorp naar Lelystad en de uien gaan vanuit de haven van Vlissingen naar Rotterdam en Antwerpen. Ook varen we standaard op Gent en Terneuzen en we vervoeren grote hoeveelheden containers binnen de Rotterdamse haven, van de ene naar de andere terminal."
Honkoop Barging vaart gemiddeld 5,000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit) per week
Waarom binnenvaart?
Duurzaamheid is volgens hem toch wel de belangrijkste reden om voor vervoer per binnenvaartschip te kiezen. Een voordeel van transport per schip is dat het goedkoper is, omdat er grote hoeveelheden tegelijkertijd vervoerd kunnen worden. "En dat met veel minder CO2-uitstoot. Daarnaast speelt veiligheid en betrouwbaarheid, zeker vandaag de dag, ook een rol. En we hebben geen last van files en wegwerkzaamheden. Vervoer over het water is echt een aantrekkelijk alternatief voor wegtransport, zeker in een 'waterland' als Nederland. Er zijn hier meer kilometers aan vaarwegen dan snelwegen en het netwerk aan overslaglocaties en rederijen biedt veel mogelijkheden."
Zelf vaart Honkoop Barging gemiddeld 5.000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit) per week. "En dan zijn we nog niet eens zo’n grote speler. Vervoer over het water is dan ook flink toegenomen. In 2020 was er wel een dip als gevolg van de coronapandemie, maar over het algemeen zien we een toename van zo’n 6 procent. De wereldhandel floreert en dat zien ook wij terug in de volumes. Er is steeds meer vraag naar temperatuur gecontroleerde ladingen, omdat conventionele fruitschepen te duur zijn ten opzichte van containervervoer. Zo vervoerden we tien jaar geleden nog niet één container met uien en vijf jaar geleden nog niet één container met bananen, dat zijn dus enorme ontwikkelingen."
Dat is vandaag de dag wel anders. Met name de uienexport in de tweede helft van het jaar leidt tot topdrukte. Er varen dan continu schepen op en neer van Vlissingen naar Rotterdam en Antwerpen, waarbij het voor de logistiek dienstverlener van groot belang is om ervoor te zorgen dat er steeds voldoende lege containers beschikbaar zijn voor verlading in Vlissingen.
Positie binnenvaart versterken
Bij het charteren van binnenvaartschepen is het de taak van Honkoop Barging om ladingen zo goed mogelijk te matchen en binnen bepaalde termijnen, zodat de capaciteiten van de schepen zo goed mogelijk worden benut. De vertragingen in de zeehavens maken dit soms lastig, het gevolg van de ongelijke positie tussen zee- en binnenvaart. "Rederijen bepalen zelf de handling op de zeeterminals. En dan geldt meestal toch ‘wie betaalt, bepaalt’. De binnenvaartschepen zijn eigenlijk altijd pas na de grote zeevaartschepen aan de beurt, waardoor het laden en lossen steeds vaker later dan gepland plaatsvindt. Zeker in het geval van reefers geeft dit druk. Een grote uitdaging wat ons zorgen baart."
Om de congestie in onder andere de havens van Rotterdam en Antwerpen tegen te gaan, is het volgens hem van belang dat de binnenvaart op alle containerterminals zelf gaat betalen voor de overslag. "Dan zijn we voor het laden en lossen niet langer afhankelijk van de zeerederijen en ontstaat er een gelijkwaardige positie tussen zee- en binnenvaart. Je kunt het vergelijken met het inkopen van landingsrechten op luchthavens. Binnenvaart is voor de logistieke sector van grote toegevoegde waarde, daar zou veel serieuzer naar gekeken moeten worden."
"Transport over het water vraagt om een andere manier van denken"
Extra druk door toenemende wereldhandel
Daarmee doelt hij onder andere op het ontlasten van de drukke wegen en andere moeilijkheden waar de transportsector mee te maken heeft, zoals het nijpende chauffeurstekort. "Het wegtransport kan de toenemende volumes simpelweg niet aan, zeker niet in vergelijking met de capaciteit van vervoer over water. En deze groei zet door. Er worden nieuwe zeeschepen gebouwd, wat weer kansen biedt voor de binnenvaart. Wel is het de vraag of de infrastructuur in Europa klaar is voor zoveel meer containers. De druk is nu al merkbaar en dit werkt door in de gehele keten."
Genoeg voordelen om voor binnenvaart te kiezen. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Volgens Henri zijn ondernemers vaak nog sceptisch. "Het vraagt om een andere manier van denken. Klanten zijn vanuit het wegvervoer gewend dat een lading op dezelfde dag van aankomst nog uitgeleverd kan worden. Bij vervoer over het water duurt het iets langer, maar de capaciteit en efficiënte planning ten opzichte van personeelsinzet bijvoorbeeld, leveren wel winst op. Daarom kijken we altijd eerst samen met klanten hoe ze kunnen besparen op vervoerskosten, door binnenvaart op een slimme manier in te zetten in hun eigen transportketen."
Dit is een artikel dat verscheen in de februari editie van Primeur.
Voor meer informatie:
Honkoop Barging
Willem Barentszstraat 1
3165 AA Rotterdam
010 - 2833930
[email protected]
www.honkoopbarging.nl