Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Volume groenten en fruit verkocht in traditionele supermarkten vlakt af, verkoopkanalen daarbuiten groeien

Tholen - Groenten en fruit (GF) is een groeiende markt voor supermarkten, maar die groei lijkt af te vlakken. In 2021 werd 2 volume-% minder GF (vers en gekoeld gesneden) verkocht dan in 2020, ziet sales manager Marc Deij van NielsenIQ Nederland.

De verkoop van GF via andere verkoopkanalen, zoals verkoop direct bij de telers, AGF-winkels, biologische winkels (zoals Ekoplaza), markten en nieuwe onlinespelers groeiden wel. Ook de horecagroothandel (zoals Sligro/Bidfood/Makro) verkocht in 2021 weer wat meer groenten en fruit dan een jaar eerder. In totaal groeide het verkochte volume met 2%, aldus Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis.

Het uitzonderlijke coronajaar 2020 zorgde voor een trendbreuk. Traditionele supermarkten verkochten in dat jaar 10 volume-% meer dan in 2019. Dit is inclusief de online verkopen van de supermarkten. Deze sterke groei hebben supermarkten niet weten vast te houden. Marc Deij: “Er heeft een soort correctie plaatsgevonden. Als ik over de trend door de jaren heen kijk, tekent zich wel een groeitrend in GF-verkopen af. Ten opzichte van 2019 is er in 2021 8% meer GF-verkocht en heeft de langetermijntrend zich doorgezet. Deze trend is wel wat aan het afvlakken.”

Dat supermarkten op langetermijnmarktaandeel hebben gewonnen in GF, is te verklaren door de groei van het aantal supermarkten en het verdwijnen van de 'ouderwetse' groenteman. Een andere driver die voor groei zorgt zijn ‘nieuwe’ producten. Kijkend naar de afgelopen 3 tot 5 jaar ziet NielsenIQ groei in een aantal (import)producten, denk aan avocado’s, druiven, kiwi, mango en blauwe bessen. Mede door promoties zijn deze producten sterk in volume toegenomen. Ook die groei vlakt af, ziet NielsenIQ. Marc: “Wanneer consumenten deze producten hebben opgenomen in hun routine, helpen promoties minder goed zolang mensen gemiddeld niet méér GF eten. Je kunt het namelijk niet opslaan in je keukenkastje.”

Volgens Rabobank hebben supermarkten (vóór de coronapandemie) normaal een dominant aandeel in de voedselketen met minimaal 50% van alle omzet en grofweg 65-70% van alles wat we eten in termen van volume. Ongeveer 30% loopt via andere verkoopkanalen.

GroentenFruit Huis kijkt naar het totaalbeeld van de consumptie van GF in volume. Met name de aankopen voor thuisgebruik rechtstreeks bij de teler groeiden sterk, ziet marktexpert Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis. Nederlanders kochten in 2021 20 procent meer groenten en fruit bij de teler (2 % marktaandeel). Online verkopen zijn in 2021 sterk gegroeid. Hierin bevinden zich naast de fysieke supermarkten ook de online-only aanbieders. De opmars van PicNic noemt Wilco indrukwekkend. “Ook aanbieders als Crisp en snelle bezorging zoals Gorilla en Flink.” Ten opzichte van 2020 is de verkoop van groenten en fruit via het online verkoopkanaal met 40% toegenomen (7,5 % marktaandeel).

Voor meer informatie:
Marc Deij
NielsenIQ
Marc.Deij@nielseniq.com 

Wilco van den Berg
GroentenFruit Huis
vandenberg@groentenfruithuis.nl