tweejarig detacheringstraject met opleidingen voor startende AGF'ers

The Fresh Academy van start om kandidaten beter te matchen met de AGF-bedrijven

Tholen - Iets te vaak komt AGF-recruiter Taco van der Louw van Up & Up het nog tegen. Dan wordt er een junior verkoper bij een AGF-bedrijf geplaatst, maar de tijd ontbreekt om hem of haar een goede begeleiding te geven, dus krijgt hij een lijstje slechte klanten toegewezen. Vaak met als resultaat een ontevreden werkgever en werknemer.

"De situatie op de AGF-arbeidsmarkt is behoorlijk uitdagend. Personeel was er al nauwelijks beschikbaar en door Corona en alle aandacht voor duurzaamheid en gezondheid neemt de vraag naar AGF-producten alleen maar toe. De sector zit dus in de lift, maar tegelijkertijd signaleer ik wel een grote kloof tussen de wensen van de kandidaten en de AGF-bedrijven. Nog altijd staat een groot deel van de bedrijven bijvoorbeeld niet open voor kandidaten die (gedeeltelijk) thuiswerken. Dat is zo jammer, want daarmee maken ze het voor zichzelf alleen maar lastiger in een toch al krappe markt", aldus Taco.

Om de weg van jong AGF-talent beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt is de recruiter samen met vijf professionals uit verschillende disciplines een nieuwe BV gestart: The Fresh Academy. De partners waarmee dit initiatief wordt gestart, zullen binnenkort worden geïntroduceerd. Het plan is om kandidaten vanuit het MBO4+, HBO en Universiteit twee jaar te detacheren bij een AGF-bedrijf en tegelijkertijd een opleidingstraject te laten doorlopen op het gebied van inkoop, verkoop, marketing, kwaliteitscontrole, logistiek et cetera. "We richten ons in eerste instantie echt op de AGF-sector, maar kijken vervolgens of we het ook breder richting retail en food op kunnen pakken." 

"Met The Fresh Academy bieden we AGF-bedrijven niet alleen potentieel personeel aan, maar gaan we de kandidaten ook voorbereiden op het werk in de AGF-sector. We gaan daarvoor samenwerken met onderwijsinstituten, maar ook in het team van de founders zit veel kennis. Zo gaan we assessments afnemen met de kandidaten, zodat zij zich bewust zijn van hun sterke en zwakke punten. Ook richten we ons op internationale kandidaten. De voertaal van alle cursussen en trainingen zal dan ook vooral in het Engels zijn. Maar we zijn ook pragmatisch. Ontstaat er hierdoor behoefte aan een cursus Nederlands, dan gaan we die ook geven", vertelt Taco.

"De grootste uitdaging zal worden om kandidaten voor The Fresh Academy te vinden. Gelukkig hebben we goede contacten bij Hbo-opleidingen en ik denk dat het voor de kandidaten ook een unieke kans is om de sector te leren kennen, terwijl ze ervoor betaald worden. Van bedrijven verwachten we dat er twee personen als mentor worden aangesteld, zodat een goede begeleiding is gegarandeerd." 

"Bedrijven staan hier om te springen. Het voordeel is dat ze na die twee jaar ook nergens aan vast zitten. Ze kunnen de kandidaat na het traject aannemen en mocht er gedurende de detachering geen match zijn, dan is het altijd een optie om te wisselen met kandidaten", vervolgt Taco. "We willen The Fresh Academy met een selectief aantal bedrijven opstarten. We gaan het professioneel oppakken, maar ook doorpakken. Het doel is echt om de AGF-bedrijven hiermee te ontzorgen. Natuurlijk hopen we dat er spin-off van komt, maar we doen dit allemaal naast een drukke baan vóór de sector."

Taco is als sponsor namens Up&Up aanwezig op de AGF-Kennis(sen)dag. Hij is daar vanuit The Fresh Academy als contactersoon aanwezig om vragen te beantwoorden.

Voor meer informatie:
Taco van der Louw
The Fresh Academy
+31 (0)6 5352 6246
taco@thefreshacademy.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven