Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wessels Grootverbruik en Healthy Fridge brengen smaak en gemak samen in Freshminds food

Grab & go-concept voor gezonde maaltijden van restaurantkwaliteit

Tholen - "Normaal had ik gezegd dat het voor ons niets was", vertelt Enno Reijnen van Wessels Grootverbruik. Maar toen René Bink van Healthy Fridge de groentensnijderij uit Heteren benaderde om ultraverse wraps, poke bowl's, smoothies en maaltijdsalades te produceren, was het middenin Corona-tijd en was er de nodige omzet richting de horeca weggevallen. Ze besloten het drie maanden uit te testen. Inmiddels is Freshminds food een aparte BV en maakt het bedrijf een explosieve groei door.

"Healthy Fridge is een concept waarin we slimme koelkasten op drukbezochte locaties neerzetten, zoals ziekenhuizen en grote kantoren. Zo dekken we alle maaltijdmomenten af, inclusief de nacht. De fridges worden dagelijks gevuld met verse salades, poke bowls, wraps, smoothies en granola’s. Het is een grab & go-concept waar mensen 24/7 een verse maaltijd kunnen kopen", vertelt René Bink. "In plaats van die duizenden automaten vol snoep en frisdrank zien we kansen om de mensen te bedienen van gezonde artikelen en dat niet van het niveau van een tankstation, maar echt van topkwaliteit. We brengen zo gemak en smaak bij elkaar."

"In continenten als Azië en de Verenigde Staten zijn deze concepten al heel gangbaar. Hier staat het nog in de kinderschoenen, maar de vraag is enorm en we plaatsen wekelijks wel ergens een Healthy Fridge. Mensen zijn razend enthousiast over de combinatie van gemak en een hoogwaardige kwaliteit gezonde voeding. Binnen tien seconden haal je je wrap of poke bowl uit de fridge", vervolgt de ondernemer. "De vraag is dus het probleem niet, maar we zaten dus met een verkoopconcept waar we producten voor zochten en waren op zoek naar een flexibele speler die het assortiment goed kon produceren. Die hebben we gevonden bij Wessels en inmiddels vormen we dus samen Freshminds food."

Voor Wessels Grootverbruik zorgde het voor een behoorlijke aanpassing in de productie. "Dit zijn geen maaltijden die we normaal leveren, bovendien zijn alle producten kort houdbaar met een THT van 2 tot 4 dagen. Je kunt dus niet één dag per week wraps gaan draaien. Het vraagt behoorlijk wat van je logistiek en productieproces. We hebben daar ook serieuze investeringen in gedaan en het was, zeker in het begin echt pionieren. Anderzijds is dit wel het spel wat we met onze groentesnijderij gewend zijn en inmiddels hebben we het operationeel goed in de vingers", vertelt Enno Reijnen.

"Het voordeel is dat deze Healthy Fridges enorm slim zijn. Van afstand kan de beschikbaarheid, maar ook de verkoopvoorspelling worden uitgelezen en bestuurd. We hebben zelf logistieke routes georganiseerd om de automaten dagelijks te voorzien. De kunst is namelijk om dit als één geheel te managen, van de machines tot de bestelprocessen en zo een slimme keten met elkaar te organiseren, waarbij er heerlijke gezonde gerechten binnen een etmaal in de kast staan. Dat komt nu allemaal samen in Freshminds food en dat resulteert in zo vers mogelijke maaltijden met zo weinig mogelijk waste", aldus René. 

"Door de coronapandemie is er met het hybride werken best veel veranderd. Met de Healthy Fridge spelen we in op de veranderingen in facility management. Zo leveren we ook aan aan cateraars. En als je dan terugkrijgt dat mensen liever uit de automaat kopen dan in het restaurant, dan heb je toch het mooiste compliment wat je maar kan krijgen", lacht Enno. "Wraps zijn nu onze hardlopers, maar we besteden momenteel veel tijd aan het ontwikkelen van de recepturen, ook aan de hand van de feedback die we van de gebruikers krijgen."

"We leveren het gehele assortiment ook aan derden. Ruim 70% van de producten komt uit de keuken van Freshminds food, sommige producten zoals zuivel kopen we elders in, maar het orderpicken gebeurt hier op locatie. De grootste uitdaging voor ons vormt niet de afzet, maar dat we genoeg handjes aantrekken om de verdere groei te verwezenlijken. Daarvoor zijn we nu permanent aan het werven."

Voor meer informatie:
Enno Reijnen / René Bink
Freshminds Food
+31 (0)26 472 25 20 
info@freshmindsfood.nl
www.healthyfridge.nl
www.freshmindsfood.nl