Vanaf 1 mei aanstaande stelt de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) het voertuigregister voor vergunninghouders open. Hierin moet ieder transportbedrijf zijn voertuigen en het aantal chauffeurs registreren. Net als nu moet tegenover elk vergunningsbewijs een voertuig staan, maar aan het aantonen daarvan worden hogere eisen gesteld. Het is een middel om fraude te voorkomen.
Daarnaast moeten er voldoende chauffeurs werkzaam zijn bij de onderneming. Voor een ondernemer met 10 vergunningsbewijzen is het niet logisch om maar 1 chauffeur te hebben. De NIWO gaat dit controleren vanwege nieuwe Europese regels uit het Mobility Package (Vestigingseis). Het niet aanleveren van de gegevens kan leiden tot intrekking van de vergunning.
Invullen kentekens en aantal chauffeurs
Het voertuigregister is onderdeel van het ondernemersloket van de NIWO. Ondernemingen die gebruik maken van het ondernemersloket kunnen hun gegevens eenvoudig inzien. De kentekens en de wijze waarop men over voertuigen beschikt via koop, huur of lease, wordt zelf vastgelegd in het voertuigregister. In geval van huur of lease moeten de huur- en/of leasecontracten worden geĆ¼pload. Bij koop (eigendom) is dat niet nodig. Ook het aantal werknemers en het aantal chauffeurs moet worden ingevuld.
Toegang alleen via eHerkenning
Om toegang te krijgen tot het ondernemersloket en het voertuigregister logt men in met eHerkenning. De NIWO hanteert eHerkenning op niveau 3 (EH3), de standaard bij de overheid. Het is een veilige en betrouwbare manier van inloggen waarmee bij vele andere overheidsinstanties kan worden ingelogd. eHerkenning is gekoppeld met het KVK-nummer van de onderneming, zodat namens de onderneming online zaken kunnen worden geregeld met de overheid.
Bron: TLN