Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nicolas Vandenbogaerde, Top Harvest:

"Met de gestegen containerprijzen zou je verwachten dat de service ook omhoog gaat"

Tholen - Top Harvest heeft haar gamma en afzetmarkten de afgelopen jaren flink uitgebreid. "Waar we eerst voornamelijk West-Europese bulkproducten, zoals aardappelen, wortelen en uien, exporteerden, zijn we gegroeid naar een bedrijf dat het volledige gamma aan AGF-producten aan onze klanten wereldwijd aanbiedt", vertelt Nicolas Vandenbogaerde van Top Harvest. 

Het handelsbedrijf, dat hij samen met zijn vrouw Delphine Vanhaelewyn runt, is opgericht in 2016 en levert haar producten rechtstreeks uit Europa. "We zagen dat markten, zoals de West-Afrikaanse markt, steeds meer zelfvoorzienend in bulkproducten werden, waardoor we met een breder assortiment de vraag van nieuwe klanten in meerdere delen van de wereld wilden beantwoorden." Inmiddels heeft Top Harvest klanten in Midden-Amerika, Oost- Europa, de Balkan en West- en Midden Afrika. In deze landen ziet de handelaar een constante vraag naar West-Europese AGF-producten.

Op het moment ziet Nicolas dat uien, appelen en peren uit Nederland en België echte hardlopers zijn. "Gele uien lopen heel goed. De uienmarkt is toch een markt die zeer competitief is en waarin het moeilijk is om marge te maken, maar er is zowel binnen als buiten Europa een zeer brede vraag. Dit zorgt ervoor dat het leuk handelen is. Ik ben positief gestemd over de uien, zowel nu als in de toekomst. Daarnaast zien we dat er overzees ook veel vraag is naar Nederlandse en Belgische appelen en peren. Bovendien ligt de nieuwe oogst Belgische paprika's erg goed in de markt. De prijzen daarvan zijn inmiddels al een stuk lager dan aan het begin van het seizoen, maar klanten zijn ook bereid de prijzen te betalen. Bovendien zie je dat als er meer aanbod is, zoals nu, dat prijzen ook vrij snel weer zullen dalen."

Serviceprovider
"We willen ons onderscheiden door een serviceprovider te zijn. Ik denk dat we als handelaar een meerwaarde kunnen creëren door alles binnen ons eigen bedrijf te regelen", gaat Nicolas verder. "Of dit nu gaat om de volledige administratie rond transport of douane technisch. We willen de zorgen van onze klanten ontnemen. Logistieke administratie en containerperikelen kunnen in deze tijden de nodige kopzorgen opleveren." De houding van de rederijen hierin staat de handelaar wel een beetje tegen. "Met de gestegen containerprijzen zou je verwachten dat de service ook omhoog gaat. Dit blijkt echter jammer genoeg niet het geval, maar wij zullen hiermee om moeten gaan en daar hoeft een klant niet aan te denken."

Daarnaast doet het jonge bedrijf ook veel deelladingen, wat volgens Nicolas, een specifieke markt is. "Het stukje service stopt niet bij het ontzorgen. Vraagt een supermarkt bijvoorbeeld om nog 100 kilo dadels bij een lading van 20 ton appelen te doen, dan doen wij dat. Het aanbod wordt aangepast op de vraag van onze klanten. Als ze druiven nodig hebben, dan sturen we druiven en als ze appelen nodig hebben, dan zoeken we naar de beste appelen. Er is altijd ergens wel een product dat wordt vereist, zo gaan we met de kalender mee met onze klanten. We sourcen het beste product wat op dat moment vereist is."

Krappe arbeidsmarkt
Het is voor Top Harvest een periode van uitdagingen geweest. "De logistiek blijft in deze tijden natuurlijk een zorgenkindje. Wat betreft de containerperikelen denk ik dat we in de nabije toekomst wel weer in rustiger vaarwater terecht zullen komen. In het wegtransport verwacht ik echter dat we de komende jaren nog wel geconfronteerd zullen worden met een krappe arbeidsmarkt en dus chauffeurstekorten, wat daardoor echt goed gemanaged zal moeten worden. In deze uitdagingen zijn wij een meerwaarde, omdat we alles bij de hand hebben. We kunnen daardoor snel reageren en ons flexibel opstellen."

Kijkend naar de toekomst is Nicolas echter positief. "Ik denk dat we de uitdagende tijden goed het hoofd hebben geboden en zelfs een mooie groei hebben doorgemaakt. Wij zijn ervan overtuigd dat er meer gezonde voeding wordt geconsumeerd wanneer er een goed product wordt afgeleverd. Hierin ligt ook onze verantwoordelijkheid om mooie, gezonde producten wereldwijd in de fruitschaal te krijgen."

Dat het bedrijf een goede groei doorgemaakt heeft, bewijst ook de drang naar uitbreiding van het team van Top Harvest. "We willen de groei die we doormaken, kunnen aanhouden. We zijn een gezond bedrijf, maar komen wat handen tekort. Zo willen we een goede fundering bouwen voor de toekomst en dag in dag uit de beste service aan onze klanten bieden. Dan denk ik dat we een hele mooie toekomst tegemoet gaan", besluit hij.

Voor meer informatie:
Nicolas Vandenbogaerde
Top Harvest 
Eekhoutstraat 7
B-8755 Ruiselede - België 
+32 (0)51 80 23 49
[email protected]    
www.topharvest.be