Tholen - Onder een stralend zonnetje vierde aardappelgroothandel Landjuweel afgelopen weekend haar 100-jarig jubileum. Hoewel Oosternieland niet voor veel mensen op de route ligt, waren veel mensen uit de aardappelwereld vrijdag present om het eeuwfeest mee te maken. Zaterdag volgde een feestdag voor het personeel, familie en de buurt.
Directeur Bram Werkman blikte, als vertegenwoordiger van de derde generatie, terug op het verleden van het bedrijf dat op 5 mei 1922 begon toen opa Wolter Werkman zijn AGF-handel startte. Hij verkocht toen zijn handel nog hoofdzakelijk op de Groninger groothandelsmarkt. De zaken floreerden en in 1930 kocht het echtpaar hun eerste vrachtauto: een mooie Ford.
Bram Werkman
In 1952 trok Wolter zich terug en sindsdien leidde zoon Tiemen "een echte aardappelman" het bedrijf. Met zijn neus voor vernieuwing en ondernemerschap besluit Tiemen tot een vooruitstrevende aanschaf: een verpakkingsmachine voor kleinverpakkingen van 2 tot 5 kilo. Dat blijkt een schot in de roos voor de kruidenierszaken en groenteboeren.
Als eerste groothandel in Groningen slaat Werkman aan het kleinverpakken. Met de opkomst van de retail - met de winkels van Simon de Wit als eerste supermarktklant - en het merk Landjuweel wordt de groei doorgezet en vanaf de jaren '90 richt Landjuweel zich volledig op de retail en foodservice met een assortiment van meer dan 200 artikelen. Bram is inmiddels bijna de helft van de eeuw bij de groothandel actief.
Michiel Meijering
Commercieel manager Michiel Meijering wees op de kernwaarden kwaliteit en innovatie die als rode draad door de 100-jarige geschiedenis van het bedrijf heeft gelopen. "En die kernwaarden blijven ook in de toekomst onverminderd belangrijk. Tegelijkertijd is daar de laatste jaren ook steeds meer het zorgdragen voor onze planeet als hot topic bijgekomen." Meijering riep de partners in de keten van telers tot afnemers op om het gesprek aan te gaan om te komen tot een klimaatneutrale keten.
Voor de gelegenheid van het 100-jarig jubileum werd vervolgens het nieuwe logo onthuld, waarna de bezoekers een rondleiding door de sorteer- en verpakkingslocatie kregen en er 's avonds onder het genot van hapjes en drankjes gezellig gefeest kon worden. Er werd getoast met Bram z'n favoriete drankje 'de Berenburg', waarna Werkman de wens uitsprak om nog 100 jaar 'juwelen' te verkopen.
Jack en Pia Nijboer, Peter Kok en Jelle Bos
Klik hier voor de fotoreportage
Voor meer informatie:
Michiel Meijering
Landjuweel B.V.
Tel: +31 (0)595 454 200
M.Meijering@landjuweel.nl
www.landjuweel.nl