Duitsland gaat de wetgeving rondom verpakkingen (‘VerpackG’ ) verder aanscherpen. Ondernemers die een verpakt product op de Duitse markt brengen, moeten zich per 1 juli registreren, waarschuwt de Nederlandse Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Bovendien gelden – afhankelijk van het type verpakking – extra verplichtingen rondom de terugname van verpakkingen. Ook ondernemers die verkopen via een platform kunnen hiermee te maken krijgen.
Het Verpackungsgesetz (VerpackG) bestaat sinds 2019. Volgens deze Duitse wetgeving moeten ondernemingen sommige soorten verpakkingsmateriaal registreren en terugnemen. Per 1 juli 2022 wordt deze verplichting uitgebreid. Vanaf die datum moeten álle soorten verpakkingsmateriaal worden geregistreerd. Dit betekent dat iedere ondernemer die een verpakt product op de Duitse markt brengt, zich moet registeren bij het verpakkingsregister LUCID. Ook als het maar om hele kleine verpakkingen of kleine aantallen verpakte producten gaat.
Voor bepaalde verpakkingen geldt niet alleen een registratieplicht, maar ook een terugnameplicht. De verkopende partij blijft na levering of verkoop verantwoordelijk voor het terugnemen van de verpakking. In de praktijk verloopt dit terugnemen via een tussenschakel. Men betaalt, afhankelijk van de hoeveelheid verpakkingen, een bijdrage aan het bedrijf dat fungeert als de tussenschakel. Zij zorgen voor de terugname van het verpakkingsafval. Het verpakkingsmateriaal kan gecontroleerd worden op de lijst van Zentrale Stelle.
Nieuwe regels ook voor platformverkopen
Per 1 juli 2022 worden ook de regels voor platform- of online marktplaatsverkopen aangescherpt. Beheerders van zo'n platform zijn verplicht om bij te houden of de aanbieders op hun platform zijn geregistreerd bij LUCID. Men kan hierover bericht ontvangen als het bedrijf via een verkoopplatform goederen verkoopt in Duitsland.
Uitzondering
De VerpackG kent één belangrijke uitzondering. De regels rondom registratie en (eventuele) terugname gelden alleen voor de 'Erstinverkehrbringer', oftewel de partij in de keten die het product op de Duitse markt brengt. Wordt (verpakt) product naar Duitsland gestuurd of laat men het product daar afleveren? Dan is men de Erstinverkehrbringer. Wordt het product door een klant opgehaald, en wordt het daarna in opdracht van de klant in Duitsland geleverd? Dan is de klant de Erstinverkehrbringer en heeft men geen verplichtingen volgens de verpakkingswet.
Bron: RVO