Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harris Bakker, Killoween Farms (Canada):

"Eén van de eerste zoekresultaten was de website van Van der Peet"

Harris Bakker is mede-eigenaar van het aardappelbedrijf Killoween Farms Ltd., Killoween, New Brunswick, Canada. Hoe komt een aardappelteler uit Canada terecht bij Van der Peet in Nieuwkoop? Daarvoor moet je weten dat Harris Bakker van Nederlandse afkomst is. In 2000 emigreerde hij als zesjarige jongen met zijn ouders naar New Brunswick in Canada. Zijn ouders gingen daarheen om van een bestaande boerderij weer een goedlopend bedrijf te maken. Inmiddels werkt Harris zelf ook op het aardappelbedrijf van zijn familie. In het Nederlands van Harris klinkt naast een Canadees accent hier en daar ook een licht Groningse tongval door. De familie komt namelijk oorspronkelijk uit Groningen.

Harris vertelt op de website van Van der Peet over het eerste contact met Van der Peet: “Omdat we uit Europa komen, oriënteren we ons vaak nog op wat er daar gebeurt. Bijvoorbeeld als we iets nieuws nodig hebben voor het bedrijf. Dan kijken we ook wat er in Europa te krijgen is. Zoals een nieuwe bandlosser. We hadden er twee die in Canada zijn gebouwd. Een daarvan was aan vervanging toe. De meeste bandlossers die je in Canada koopt, zijn van staal. Ik wist dat er in Europa veel meer met aluminium gedaan wordt. En dat scheelt natuurlijk flink in het gewicht.”



‘Europese bandlosser’ in Google
Harris kroop daarom achter zijn computer en typte in Google ‘Europese bandlosser’. Een van de eerste zoekresultaten die verschenen, was de website van Van der Peet. “Die zag er mooi uit, met veel informatie”, vertelt Harris. “Ik informeerde bij Van der Peet of wij daar een bandlosser konden kopen. Dat kon. Maar Sven van der Peet legde mij wel uit dat de chassis in Europa compleet anders zijn dan die in Canada. Sven adviseerde ons daarom om een bandlosser te laten bouwen die op een containerchassis past. In Canada moest ik dan zelf een containerchassis laten maken.”

En zo is het ook precies gegaan. Van der Peet bouwde een opbouw van een bandlosser en regelde het transport via de haven van Zeebrugge naar die van Halifax in Canada. Daar liet Harris de opbouw ophalen om deze op zijn chassis te laten plaatsen.

Over de afwerking van zijn bandlosser, is Harris zeer te spreken. Allereerst de trommelmotor die de transportband aandrijft. “Geen hydrauliek, geen kettingen, de hele aandrijving zit in de trommel. Ik geloof dat ik na 50.000 draaiuren de olie moet verversen. Daarmee kunnen we dus wel even vooruit. En doordat de trommel helemaal afgesloten is, blijft de aandrijving mooi schoon.”



Mooi stukje maatwerk van Van der Peet
Verder de zijwanden van de bandlosser, die zijn helemaal geïsoleerd. Dat zie je bij de bovenladers uit Canada eigenlijk niet. Ook noemt Harris de gladde afwerking van de onderkant van de bandlosser. “Dat hebben we in overleg met Van der Peet speciaal zo laten uitvoeren. Vooral in de winter is dat erg praktisch. Want ook dan leveren we aardappels af bij de verwerkers. De fabriek het dichtstbij, is op een half uur rijden gevestigd. De tweede fabriek is op anderhalf uur rijden. In de winter hebben we hier erg veel sneeuw. De achterafweggetjes die wij gebruiken, worden gestrooid met zout en veel zand. Dat blijft natuurlijk allemaal aan de trailer plakken. Maar dankzij de gladde afwerking van de onderkant, is onze nieuwe bandlosser gemakkelijk schoon te maken. Dat is wel een stukje maatwerk van Van der Peet.

Harris Bakker krijgt veel reacties van telers uit de buurt. Harris heeft al veel met de bandlosser gereden. In New Brunswick moeten de telers de aardappels namelijk zelf afleveren bij de verwerker. De telers bij Harris in de buurt gebruiken daarvoor vaak gesloten trailers, die ze van achterop laden met een losse transportband. Dat gaat een stuk langzamer dan wanneer je de trailer van bovenaf kunt laden, zoals Harris nu kan doen met zijn bandlosser van Van der Peet.

Dus rijden er binnenkort meer bandlossers van Van der Peet rond in Canada? “Ik weet niet of dit de enige is”, reageert Harris. “Maar ik ben er in elk geval dik tevreden mee!”

Voor meer informatie:
Van der Peet
Transportweg 64
2421 LS Nieuwkoop
Tel: +31 (0) 172-579318
E-mail:  info@vanderpeet.nl 
www.vanderpeet.nl 

Publicatiedatum: