Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marktpositie Jumbo stabiel in eerste half jaar 2022

Jumbo gaat steeds meer langlopende samenwerkingen aan voor AGF

Koninklijke Jumbo Food Groep noteerde in het eerste halfjaar (t/m week 28) van 2022 een concernomzet van € 5,46 miljard. Dat is een stijging van 1,6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Jumbo ziet dat klanten in toenemende mate op zoek zijn naar
betere, lekkerdere en meer verantwoorde voeding die bij voorkeur lokaal is geproduceerd. Inmiddels komt al zo’n 75% van het  versassortiment bij Jumbo uit Nederland; dat aandeel zal komende jaren verder stijgen. Voor AGF gaat Jumbo langlopende samenwerkingen aan met meer vaste leveranciers. 


Klik hier voor vergroting

Het wegvallen van de meeste coronamaatregelen gedurende het eerste half jaar, met volledige heropening van horeca en retail als gevolg, was mede van invloed op de autonome omzetzetgroei van bestaande Jumbo winkels. Desondanks presteerde Jumbo met een index van 100 opnieuw boven het marktgemiddelde van 98,9 (bron: Nielsen, week 27). Het aandeel van Jumbo op de Nederlandse markt bleef circa 22%. De uitbreiding op de Belgische markt, waar Jumbo sinds eind vorig jaar vier nieuwe winkels opende, vorderde gestaag. Na de verplichte sluitingen vanwege de coronapandemie kon ook foodserviceformule La Place afgelopen halfjaar weer de groei herpakken. Koninklijke Jumbo Food Groep houdt met het oog op de onzekere marktontwikkelingen in de komende maanden rekening met een lichte omzetgroei voor heel 2022.

Strategische keuzes
Algemeen directeur Frits van Eerd: “We zijn tevreden met de gerealiseerde omzetontwikkeling tot nu toe, zeker in het licht van de uitdagende marktomstandigheden. De eerste weken van 2022 hadden we nog te maken met beperkende coronamaatregelen en daarna met de gevolgen van de situatie in Oekraïne. De uitdagingen zijn divers en nemen in omvang toe, terwijl het er niet naar uitziet dat de rust in de markt komende maanden terugkeert. Toch houden we vast aan onze doelstelling om dit jaar door de omzetgrens van € 10 miljard te breken. Ook blijven we extra alert op de kosten en richten we met vertrouwen onze aandacht op de strategische keuzes die we begin dit jaar hebben gemaakt.”

Kwaliteitsverbetering Vers
In het kader van de aangescherpte strategie voert Jumbo onder meer een verdere kwaliteitsverbetering door in het versaanbod. Klanten zijn immers in toenemende mate op zoek naar betere, lekkerdere en meer verantwoorde voeding die bij voorkeur lokaal is geproduceerd. Inmiddels komt al zo’n 75% van het versassortiment bij Jumbo uit Nederland; dat aandeel zal komende jaren verder stijgen. Op steeds meer versproducten maakt Jumbo dit zichtbaar met het ‘Van Dichtbij’ logo. Het logo benadrukt de breed gedragen trots op de mooie en lekkere producten van Nederlandse bodem. Met veel toewijding werkt Jumbo aan het verkorten van de voedselketens door direct in te kopen bij vaste boeren en telers, wat de kwaliteit, versheid en verduurzaming van het assortiment ten goede komt. Steeds vaker is dit al de praktijk bij de vleesproducten van Jumbo. Ook voor aardappelen, groenten en fruit (AGF) gaat Jumbo langlopende samenwerkingen aan met meer vaste leveranciers.

Uitdagingen te lijf
Frits van Eerd: “Kwaliteit, gezondheid en duurzaamheid zijn stevige pijlers van onze aangescherpte strategie. We zijn ervan overtuigd dat dit een belangrijke voorwaarde is om verder te groeien. Bovendien verwachten onze klanten dat we actief optreden op deze gebieden, en die vraag is voor ons minstens zo belangrijk. Het is onze drive om klanten de leukste én de beste boodschap te bieden, om hen te ontzorgen. Om te denken in oplossingen en steeds daarnaar te handelen. Daarom zijn we er scherp op om een wendbare, robuuste en ondernemende organisatie te blijven, zodat we in deze snel veranderende wereld de uitdagingen te lijf kunnen gaan.”

Winkelbestand en supply chain
Het voortdurend inspelen op de veranderende klantwensen en -behoeften vraagt ook om aanpassing van het winkelbestand. Zo zijn afgelopen halfjaar 32 Jumbo winkels geheel vernieuwd; in Dordrecht is de negende Jumbo Foodmarkt geopend. Nederland telt nu in totaal 687 Jumbo winkels. In België staat de teller inmiddels op 21 locaties; naar verwachting stijgt dat aantal dit jaar nog tot 27. De gloednieuwe Jumbo winkel in Antwerpen beschikt als eerste in België over een Kletskassa; later dit jaar krijgt dit initiatief navolging in meer winkels. Ook zal het aantal nieuwe Jumbo winkels in België dat wordt uitgebaat door franchisenemers toenemen. Met het oog op de aanhoudende groei bouwt Jumbo verder aan het versterken van haar supply chain. Zo verrijst in Nieuwegein een nieuw gemechaniseerd distributiecentrum voor verse producten. Medio 2024 zal dat zijn voltooid naast het reeds uitgebreide geautomatiseerde centrale distributiecentrum voor houdbare producten op hetzelfde terrein.

Ontwikkelingen online
Tijdens de coronapandemie is het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen in een stroomversnelling geraakt. Nu de meeste coronamaatregelen zijn weggevallen, combineren steeds meer Jumbo klanten het bezoek aan de winkel met het gemak en de ontzorging van online. De omzet van Jumbo Online is daardoor gelijk gebleven aan dezelfde periode vorig jaar. Jumbo verwacht dat klanten in toenemende mate zelf blijven bepalen waar, wanneer en hoe zij hun aankopen doen, én hoe en wanneer zij de boodschappen thuis willen ontvangen. Met gerichte investeringen en samenwerkingsinitiatieven blijft Jumbo inspelen op deze behoefte. Zo breidt Jumbo dit jaar het aantal regionale bezorghubs met nieuwe vestigingen in Emmen en Bergen op Zoom uit tot in totaal achttien en introduceert ze onder de naam Jumbo Bezorgeloos een aantrekkelijk geprijsd abonnement op thuisbezorging. De onlineactiviteiten op de zakelijke markt, die al ruim de 100 miljoen aan omzet zijn gepasseerd, worden verder aangescherpt om de forse groei in dit segment vast te houden en te vergroten. Daarnaast werkt Jumbo aan het verstevigen van de strategische samenwerking met ‘flitsbezorger’ Gorillas, zodat klanten in de binnensteden via Jumbo.com straks ook kunnen kiezen voor supersnelle thuisbezorging van hun boodschappen door de fietskoeriers van Gorillas. Jumbo levert inmiddels zo’n 1.600 producten aan Gorillas. Voor haar onlineactiviteiten heeft Jumbo zich eerder dit jaar aangesloten bij de nieuwe werkgeversvereniging E-commerce Nederland.

La Place
Sinds het wegvallen van de coronamaatregelen per begin maart dit jaar, veert de foodserviceformule La Place weer op. Met de opening van nieuwe restaurants in de Amerikaanse staat Californië en aan de Grote Markt in Groningen beschikt La Place nu over 73 locaties. De nieuwe vestiging in Groningen bevindt zich boven de Jumbo winkel, waarin tevens een La Place Express onderdak vindt. Verdere internationale uitbreiding staat hoog op de agenda. Ook zet La Place steeds meer in op het thuisbezorgen van verse maaltijden, gezonde lunches en lekkere snacks. Eerder al is daarvoor een succesvolle samenwerking aangegaan met Thuisbezorgd.nl. Uber Eats bezorgt nu ook voor La Place, waardoor het aantal steden met bezorgservice is uitgebreid tot acht.

Bron: Jumbo

Publicatiedatum: