Tholen - Op Rittergut Bockerode werd woensdag 7 en donderdag 8 september de aardappelbeurs PotatoEurope 2022 gehouden. Aardappeltelers, -verwerkers en -handelaren uit binnen- en buitenland kwamen op de beurs in Niedersachsen bijeen. In totaal waren er 8.000 bezoekers uit 65 landen present, zo meldt de beursorganisatie. Een derde van de bezoekers kwam van buiten Duitsland.
Exposanten op het beursterrein waren tevreden over de beurs. De bezoekerscijfers waren heel goed, vooral in de centrale beurstent. Bovendien was de belangstelling uit het buitenland, ook van buiten Europa, verbazingwekkend groot. "Hoewel de beurs dit jaar niet in het Franstalige gebied plaatsvindt, zijn er ook veel belangstellenden uit deze regio aanwezig. Daarnaast zijn er ook al meerdere belangstellenden uit Australië en de VS geweest, een teken dat de beurs op internationaal vlak aan betekenis wint", zegt een exposant. Andere collega's ter plaatse zijn dezelfde mening toegedaan: "In vergelijking met andere post-Covid beurzen is het bezoekersaantal wel indrukwekkend. Hetzelfde geldt voor de kwaliteit van de gesprekken op de stands."
De internationale beurs die zowel binnen als buiten plaatsvindt, werd dit jaar georganiseerd door de DLG samen met de 'Union der Deutschen Kartoffelwirtschaft' (UNIKA), technologiepartner CASE IH en het ministerie van Voedsel, Landbouw en Consumentenbescherming van Niedersachsen.
Barbara Otte-Kinast, landbouwminister van Niedersachsen, zei tijdens de opening dat deze vakbeurs op indrukwekkende wijze laat zien hoe een hoogwaardige aardappelteelt eruit kan zien als er ook rekening wordt gehouden met klimaat, water en bescherming van de biodiversiteit.
"De huidige droogte en verwachte lage totale oogst verduidelijken voor de maatschappij het belang van een betrouwbare aanvoer van kwalitatief hoogwaardige aardappelen", aldus Martin Umhau, lid van de raad van toezicht van de DLG. Voor hem is de PotatoEurope de belangrijkste etalage voor de nieuwste technologische ontwikkelingen in de aardappelteelt voor de gehele toegevoegde waardeketen. De PotatoEurope toont de bedrijven vooral perspectieven en aanpassingsstrategieën voor de teelt en verkoop in de toekomst.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken van de Nederlandse en Belgische exposanten