Franse innovatie: Orion, een traanloze ui

"0% tranen, 100% mildheid", dat is de belofte van de Orion, de nieuwste toevoeging aan het assortiment. De naam 'Orion' is gekozen, omdat deze een verwijzing is naar 'goud', want volgens de makers is de Orion een echt "goudklompje". Dit is een welkome innovatie omdat, zoals marketing manager bij Bejo France Yannick Chevray uitlegt, het er op de uienmarkt wat betreft innovaties nogal rustig aan toe gaat. "Het voordeel van de Orion is dat de ui alle eigenschappen al in zich draagt vanaf het moment dat deze wordt geoogst. De Orion kan dus meteen op de markt worden gebracht."

Ontwikkeld door Bejo France in samenwerking met vijf Franse telers uit de Loire- en Champagnestreek, kwamen de eerste partijen twee weken geleden op de markt. "De eerste feedback van consumenten wordt pas over een maand verwacht, maar de Orion heeft in ieder geval onze retailklanten al weten te overtuigen."

Een ander product om nieuwe consumenten aan te trekken
Volgens Yannick Chevray "is het doel om die consumenten aan te trekken die normaal gesproken geen uien consumeren en om diegenen te overtuigen die geen uien (meer) willen kopen vanwege hun bittere smaak, de geur die na de bereiding aan de vingers blijft hangen of het feit dat het snijden ervan hen aan het huilen maakt. De afwezigheid van pyrodruivenzuur is het onderscheidende element dat ervoor zorgt dat de Orion een zekere mildheid en een volledig nieuwe smaak geeft."

De Orion heeft echter nog veel meer kwaliteiten. De ui kan rauw of gekookt worden gegeten en tijdens het koken karamelliseert de ui, waardoor deze een iets zoetere smaak krijgt. De Orion is bovendien tot 8 maanden na de oogst houdbaar, veel langer dan andere uienrassen.

Innovatie
Ferme des Arches, Ferme de la Motte, Val Légumes-Ferme de Fontenay, Beauce Champagne Oignons en Allium Beauce Company: Bejo France heeft vijf telers samengebracht die mee willen innoveren binnen het uiensegment, "om precies te zijn binnen een kwalitatief kader, met partners waarvan we weten dat ze goede methoden zullen toepassen en met de ambitie om op teeltniveau een eerlijke waarde te creëren. We hebben ons idee en dit project in 2021 aan de telers voorgesteld door de richting aan te geven die we wilden inslaan, met als doel langetermijnpartnerschappen aan te gaan."

Deze Franse exclusiviteit, verkregen met behulp van traditionele selectiemethoden, bevindt zich nog in een pilotfase, met 5 percelen van 1 hectare. "Voorlopig proberen we vooral de mate van tevredenheid van consumenten te meten. Op basis van de resultaten zullen we vervolgens beslissingen nemen met betrekking tot de mate van uitbreiding van de teelt voor volgend jaar."

Het uienras dat onder de naam Orion op de markt wordt gebracht, moet uiteindelijk het HEV-label krijgen. Sommige teelten doorlopen het proces dat daarvoor nodig is nu al.

De groep richt zich verder op de horeca en multichannel retailers. "In de nabije toekomst willen we onze exportactiviteiten doorontwikkelen door ons te concentreren op de Franse herkomst, die in veel landen als garantie voor kwaliteit wordt gezien."

Voor meer informatie:
Yannick Chevray
Bejo France
Tel.: +33 (0)2 41 57 64 75
Mob.: +33 (0)6 07 95 44 95
y.chevray@bejo.fr 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven