Tholen - "Dat Jan Linders in één klap de grootste franchisenemer van AH zou worden, dat zag ik niet aankomen. Wel een zeer interessante move, dit kan ‘the best of both worlds’ worden als Jan Linders haar regionale touch kan blijven geven! Wel jammer dat Superunie weer een formule verliest. We moeten waken dat de inkoopbalans in Nederland evenwichtig blijft", zo reageert Laurens Sloot (EFMI) op het nieuws dat Jan Linders als grootste franchisenemer gaat samenwerken met Albert Heijn. 

De samenwerking tussen Albert Heijn en Jan Linders wordt over het algemeen gezien als een interessante en slimme zet waarmee wellicht mededingingsbezwaren worden ontlopen. De regionale formule Deen koos vorig jaar voor verkoop aan Albert Heijn, waarmee de supermarktgigant haar positie in Noord-Nederland versterkte. Albert Heijn heeft het grootste marktaandeel (35,9%), nog zonder het marktaandeel van DEEN (1,5%) mee te tellen. Door de samenwerking met Jan Linders (1,1 %) versterkt Albert Heijn haar positie in het zuiden van Nederland waar Jumbo van oorsprong veel filialen heeft. 

De kleinere regionale supermarktketens staan onder druk. Volgens Ferry Moolenschot, CEO van Jan Linders, is de stap nodig vanwege de huidige omstandigheden van verregaande digitalisering en snel veranderende klantverwachtingen. Om een hoog innovatietempo te houden en concurrerend te blijven zijn structurele en stevige investeringen nodig. Voor Jan Linders was dit op zelfstandige wijze  op de lange termijn niet meer te doen.

De regionale supermarktformules hebben lange tijd hun positie vast kunnen houden door als inkooporganisatie met Superunie samen te werken. Dat model staat nu ook onder druk. Wellicht wordt Superunie gestimuleerd om te vormen naar een model waarin, naast inkoop, ook ruimte is voor verkoopsamenwerking en bundeling van ICT en logistiek.

"Ik vind de keuze van Jan Linders om multi-franchiser te worden bij Albert Heijn slim. Natuurlijk zonde dat weer een door consumenten zeer gewaardeerde regioformule verdwijnt, maar net als vorig jaar bleek voor de Noord-Hollandse formule Deen, blijkt het ook voor Jan Linders buitengewoon complex om toekomstbestendig te kunnen blijven concurreren in een extreem competitieve markt", aldus supermarktgeograaf Jeroen van der Weerd."

"Dat kan alleen met forse investeringen en veel winkels. In de gekozen vorm kan Jan Linders sterke punten uit hun format (zoals veel streekproducten) blijven voeren en vanuit een nieuwe vorm van meerwaarde blijven voor het lokale formulebeeld in de marktgebieden in het 'Land van Jan Linders. Voor Albert Heijn een mooie stap om de 'witte vlek' in het zuidoosten op een uitdagende manier in te vullen."

 

Wat de gevolgen voor de AGF-handel zijn is nog niet duidelijk. Albert Heijn werkt voor AGF met integrale ketens (zie ook komend kerstnummer van Primeur met daarin een een interview met catagorymanager Erik van Nieuwenhuijzen). Van Jan Linders is bekend dat zij inzetten op regionale producten uit het zuiden en samenwerkten met afzetorganisatie ZON fruit & vegetabels zoals bijvoorbeeld met de Yu&Me snacktomaten.

De gevolgen voor consumenten zijn niet zo groot, denkt Laurens Sloot. Nu Jan Linders als formule uit het straatbeeld verdwijnt is er volgens hem niet minder keus voor de consument. "Stel, je hebt nu een Plus en een Jan Linders in je dorp, dan heb je straks een Plus en een Albert Heijn. En kijk eens welke formules erbij komen: Flink, Getir, Hello Fresh, Ekomenu, Crisp. In het traditionele segment zie je niet dat winkels verdwijnen, maar wel fuseren. En aan de randen van de supermarktbranche zie je allerlei nieuwe initiatieven ontstaan", zei hij in een interview met NOS

Bron: LinkedIn, NOS