2022 was een bewogen jaar voor Jumbo

Consumentenomzet Jumbo doorbreekt grens van € 10 miljard

Koninklijke Jumbo Food Groep heeft 2022 afgesloten met een totaalomzet van € 10,3 miljard, een toename van 3,7% ten opzichte van 2021. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg met 3,2% en kwam uit op € 10,2 miljard. Dit is licht hoger dan de totale marktgroei van 3,0% (bron: NielsenIQ t/m week 51).


Klik hier voor een vergroting van de infographic

Het marktaandeel van Jumbo Supermarkten in Nederland is met circa 22% nagenoeg gelijk gebleven aan vorig jaar. De omzetbijdrage van La Place komt met € 107 miljoen weer in de richting van de jaren ‘vóór corona’. Jumbo heeft gedurende heel 2022 stevig het vizier gehouden op de uitvoering van haar ambitieuze strategie, zoals vastgelegd in het Meerjarenplan 2022-2025.

Jumbo kijkt bij de bekendmaking van deze cijfers niet alleen getalsmatig terug op het afgelopen jaar. Bij het bekend maken van de omzetcijfers over 2022, staat Jumbo stil bij een aantal ingrijpende gebeurtenissen die 2022 tot een uitzonderlijk en bewogen jaar maakten: het overlijden van oprichter Karel van Eerd, de arrestatie van Frits van Eerd en de stormachtige economische- en marktontwikkelingen.

"Ondanks de turbulente omstandigheden, zowel binnen als buiten Jumbo, zijn we ook in 2022 in staat gebleken om met alle collega’s en franchise-ondernemers op koersvaste wijze te blijven bouwen aan een gezonde toekomst. Hierbij hebben we er profijt van dat ons bedrijf is gebouwd op een ijzersterk fundament", aldus de directie en Raad van Commissarissen Koninklijke Jumbo Food Groep.

Resultaten Jumbo 2022:

  • Consumentenomzet van € 10,3 miljard doorbreekt grens van
    € 10 miljard
  • Stabiele omzetgroei online, sterke groei in zakelijk segment
  • Verdere stappen in kader van bewuster, gezonder en duurzamer leven
  • In België met 27 winkels uitgegroeid tot gewaardeerde speler
  • Omzet La Place met € 107 miljoen weer bijna op niveau ‘vóór corona’

Vooruitblik Jumbo 2023:

  • Aanhoudende onzekerheid in de markt – nog geen zicht op stabilisering prijzen
  • Verdere uitbreiding winkelbestand in Nederland en België
  • Intensivering maatregelen gericht op verduurzaming en gezondheid
  • Focus op het omnichannel bedienen van klanten
  • Gemechaniseerd landelijk distributiecentrum voor versproducten nadert voltooiing

Klik hier voor het hele jaarverslag

Bron: Jumbo


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven